''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Friday, August 16, 2013

Hukum solat Jumaat bg yg musafir

Assalamualaikum kwn2 sume... dh berhabuk dah blog ni.. lama bebenau tak update... setelah sekian lama... hr ni akhirnya... aku nk update sstu... nak share la kiranya... org kata sharing is caring.... byk la bnde nk d ceritakn... tp.. ada satu kisah yg mmg menarik minat aku...

Alkisahnya berlaku masa raya.. raya ke 2 iaitu raya yg jatuhnpd hr Jumaat... tersebut lah alkisah... di mana ada lah tetamu yg dtg ke rumah nenda ku... tetamu nya terdiri drpd beberapa org perempuan dn lelaki... Tetamunya hadir d saat org sedang mengerjakan solat Jumaat.... lalu... terdetik d hati ini.. yg lelaki2 ni sume x solat Jumaat ke?

Kemudian.. aku biarkn persoalan itu bermain d minda.. berkirankira utk bertanya tp x tahu pd siapa... rupa2nya.. bkn aku shja yg bermonolog... makcik ku juga begitu... setelah tetamu pulang... pakcik2 ku juga pulang dr solat Jumaat.... kebiasaan utk keluarga kami.. raya ke 2 pastinya kami akn berkumpul ramai2 dn berkonvoi lbh kurg 5 buah kereta yg besar2 dn penuh utk ke Muar...

Sedang asyik yg lain bersiap2... aku terdengar suatu perbualan...

Makcik: abg... boleh ke org lelaki yg bermusafir x solat Jumaat?

Pakcik: begini... kalau org itu bermusafir sblm Subuh lg.. maka dia x d wajibkn solat Jumaat... (kiranya boleh jama' mcm biasa lah).... akn tetapi... jika org yg musafir itu bermusafir slps solat Subuh (maksudnya.. bertolak keluar dr rumah after Subuh) maka dia perlu lah berhenti d mana2 masjid utk mngerjakan solat Jumaat... berdosa jika di tingglkn solat Jumaat itu...

* pnjg lebar pakcik ku menerangkn pd isterinya... aku yg trut sama pasang telinga mengangguk tnda memahami...

Ok.. tu je yg aku nk share... happy holidays... *cuti sem masih berbaki lg seminggu sblm mneruskn tugasan dn sblm start new sem...

#sem baru yg pnuh cbrn dn memerlukn commitment yg tggi... adiosss...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...