''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Friday, August 8, 2014

Puasa sunat syawal vs puasa ganti???

Setiap kali Syawal.. pastimada persoalan ttg boleh kah kita mnggabungkan puasa sunat Syawal dgn puasa gnti (qadha')...

Setakat apa yg sy fhm melalui pembancaan sy drpd blog2 ustaz sperti blog ustaz Zaharuddin ngn ustaz Izhar.... sbnrnya tak boleh menggabungkan puasa enam ngn qadha'... sbb nya.. klo di fikirkn.. mana mungkin boleh di gabunggkan sesuatu yg wajib dgn sesuatu yg sunat... contohnya solat... mana boleh gabunggkn solat wajib ngn solat sunat... ada x apa2 perkara wajib yg di gabunggkan dgn perkara sunat dn di benarkn dlm Islam?? Setahu sy, tak de (setakat yg sy pelajari.... ilmu sy juga masih cetek)...

Nk lebih faham dn jelas lg apa yg sy perkatakn, leh pergi ke link di bawah.. ustaz Zaharuddin menerangkan lebih perinci ttg isu ini..

http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/182-puasa-ganti-syawal-a-ziarah-raya.html

Wallahu'alam...

Wednesday, August 6, 2014

Syabab Musafir Kasih

LELAKI....

Dulu.....
Bila di sebut LELAKI,
Wanitanya mendongak megah,
LELAKI kami Asadullah, Saifullah,
Tokoh ramai tak terkira,
Kini.....
Bila di sebut LELAKI,
Wanitanya menunduk lemah,
Tokoh kami sedikit sekali,
Ramainya, boneka Yahudi.

Dulu....
Bila di sebut LELAKI,
Wanitanya tenang di hati,
LELAKI kami menjaga, melindungi,
Kini....
Bila disebut LELAKI,
Wanitanya mahu cabut lari,
LELAKI khianat, perogol bersiri.

Dulu...
Bila seorang wanita teraniaya,
Sepasukan kuda putih membela,
Al-Mu'tasim kebanggaan wanita,
Kini....
Ribuan wanita suci dipenjara,
Fatimah diperkosa minta dibela,
LELAKI tunduk tak bertenaga.

Dulu....
Bila wanita di bawah jagaannya,
LELAKI memagari sehabis daya,
Tiada siapa berani menggoda,
Kini....
Bila wanita di bawah jagaannya,
LELAKI tak kisah auratnya terbuka,
Wanitanya di biar bebas binasa.

.................................
.................................
-dipetik dr sebuah buku karangan Fatimah Syarha berjudul SYABAB MUSAFIR KASIH-

Sebuah cerita meruntun jiwa.... sarat dgn pengajaran.... nak tahu kisahnya... boleh beli buku ni...

Friday, March 28, 2014

al-Kahfi... mudah je....

cara mudah nk baca Surah al-Kahfi.....

split masa jadi tiga,waktu bila?
1. lpas Mghrib (hr Khamis malam Jumaat): baca ayat 1 smpai ayat 31... Sebab ayat 32 tu dah masuk cerita lain,nanti tak syok nak follow up baca terjemahan dia kalau tergantung. sempat kot nak baca before di panggil utk makan mlm...
2. lpas Isya'... sambung la ayat 32 smpai 59... Ayat 32 dah masuk cerita pasal dua lelaki dengan kebun tu... kalau mampu and ada masa free... x tahu nk buat apa... sambunglah lg dr ayat 60 smpai 82... Tu dah masuk cerita pasal Nabi Musa dengan Nabi Khidir...
3. lpas Subuh hari Jumaat tu.. leh la habiskan ayat 83 sampai 110... tak de la byk sgt... Ayat 83 tu start dengan kisah Zulkarnain...

Kelebihan Membaca Surah Al-Khafi Pada Hari Jumaat

( H.R Baihaqi) : Rasulullah bersabda: Barang siapa yang membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka Allah akan meneranginya dengan cahaya dari Jumaat yang dia baca kepada Jumaat yang berikutnya.”
(HR Hakim 3349) : “Sesungguhnya barangsiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, nescaya ia akan diterangi oleh cahaya antara dua Jumaat.”
(HR Ahmad) : Daripada Muaz Ibnu Anas Al-Juhari, daripada bapanya, daripada Nabi SAW baginda bersabda:
“Sesiapa membaca dari Surah Al-Kahfi, maka jadilah baginya cahaya daripada kepala hingga kakinya dan sesiapa yang membaca keseluruhannya, maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi.”
(HR Ibnu Katsir) : Daripada Umar beliau berkata, Nabi SAW telah bersabda:
“Sesiapa membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit, untuknya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat.”
(Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 3: 243) : Rasulullah saw bersabda:“Barangsiapa yang menjaga sepuluh ayat dari surah Al-Kahfi, ia akan memiliki cahaya pada hari kiamat.” Hadis ini bersumber dari Abu Darda’.
Imam Ahmad berkata yang daripada Abi Darda’ ra. yakni daripada Nabi saw, Baginda SAW bersabda:
“ sesiapa yang menghafaz 10 ayat permulaan surah Al-Kahf maka terhindar daripada dajjal”
dan
Imam Ahmad berkata, daripada Abi Darda’ ra. bahawa Nabi saw bersabda : “sesiapa yang membaca 10 ayat akhir daripada surah al Al-Kahf maka terhindarlah ia daripada fitnah dajjal.”
Semoga kita semua tergolong dari orang yang dirahmati Allah dan berusaha mendekatkan diri kepada Allah, hendaklah kita ingat dengan sabda Nabi saw yang bermaksud : “sesungguhnya Allah tidak melihat gambaran lahir kamu tetapi Allah melihat batin (hati) kamu.” Sama kita amalkan pada setiap hari Jumaat.
Wallahua’alam

more info on AL-KAHFI... click here.....---> http://fuh.my/kelebihan-membaca-surah-al-khafi-pada-hari-jumaat/ 

Thursday, March 20, 2014

rational pemberian Harta.... lelaki vs perempuan...

Assalamualaikum.... stelah lama x meng'update'... hri ni rasa terpanggil nk berceloteh sesuatu...

Recently... sy ada dgr lgu Gadis Jelebu by W.A.R.I.S ft. Hattan... try lah search some meaning of the language yg x brapo nk paham... almaklumla.. lgunya bhasa org nogori... negeri sy berjiran dgn negeri 9.. xde le paham sgt loghat org nogori ni...

Tp kn... bila di amati lgu ni... ada lirik dia yg mngtakn cmni...

"Lepas cerai... sume harta jd milik dia..jgn salah anggap.. mngapa lebihkn perempuan... sbb lelaki boleh hidup klo cmpk dlm hutan..."... ikut logiknya mmg begitu lah kn... itu just ikut logik manusia je...

Tp tahu x... Allah punya perancgn Maha Hebat... terfikir tak knapa.. dlm Islam... harta lbh byk d berikn kt lelaki drpd prempuan?... knapa??

Sbb.. lelaki ni ada byk tanggungan.. nk kne tanggung ibu ayah.. nk kne tanggung anak bini... nafkah lg... yg tu wajib... cuba bygkn kalau sume harta jd milik perempuan.... habis sume harta dia joli.. g shopping... (mmg nature perempuan suka shopping).. isteri xde tanggungan... sbb sumenye suami yg tanggung... so... mna better? Mana lbh logik? Klo bg lelaki... ia d gunakn utk kperluan.. klo bg perempuan... ia ikut kehendak...  kn membazir je namanya tuh...

Ok... tu je nk kongsi.. x nk ckp byk2... t korg mlas nk bca... ehh.. ada ke org yg bca... entahla.. apa pun... ini ilmu.. d sebarkn ilmu... dpt pahala insyaAllah...

-wassalam-adioss-

Sunday, January 12, 2014

Allah Maha Adil...

PEREMPUAN di uji di DUNIA,, 
Kena pakai TUDUNG ... 
Kena pakai STOKIN ... 
Kena TUTUP AURAT dengan SEMPURNA
Kena banyak FITNAH ... 
Kena TAAT perintah SUAMI ...
Kena menjaga MARUAH DIRI ...
Tak boleh BERLEBIHAN dalam BERHIAS... Di AKHIRAT,,
SABAR + REDHA = IN SHAA ALLAH SYURGA menanti ...

LELAKI diberi KEMUDAHAN di dunia,, Tidak payah pakai TUDUNG...
Tidak payah pakai STOKIN...
AURAT senang di jaga ..
Tidak risau dengan FITNAH...
MUDAH nak buat apa sahaja ..
Tapi di AKHIRAT,,
Tanggung dosa DIRI SENDIRI ..
Dosa ISTERI ...
Dosa ANAK-ANAK ..
Dosa TANGGUNGJAWAB yang tidak dibuat ..
Dosa tidak beri NAFKAH ...
Dosa tidak menjaga PANDANGAN ...
Dosa ADIK-ADIK...
Dosa sesama MANUSIA .
Dosa tidak SOLAT...
SABAR + REDHA belum cukup kerana LELAKI akan di tanya TANGGUNGJAWAB mereka di BUAT atau TIDAK di DUNIA...

Perempuan & Lelaki diuji didunia

LELAKI dan PEREMPUAN masing-masing ada KELEBIHAN dan ALLAH itu MAHA ADIL .. Janganlah kita MERUNGUT dan TIDAK REDHA atas apa yang sudah DITENTUKAN oleh ALLAH ...
Apa yang KITA ada INGATLAH, sesungguhnya itulah yang TERBAIK buat KITA yang ALLAH CIPTAKAN ... AMIN .

Friday, November 15, 2013

Kisah seorang ummi

Assalamualaikum... hr ni sy nk berkongsi sebuah kisah benar yg telah d kongsi melalui WhatsApp sy... cerita ini berkisar kn seorg ibu yg mnghargai usaha seorg anak wlaupun anknya tak mndpt straight A.. shbt sy pnh mngingtkn sy saat sy tertekan... "ingatlah bahawa sesungguhnya.. Allah menilai seseorg itu melalui usahanya... bukan result yg kita dpt"... adik ini telah berusaha bersungguh2... cuma Allah blom izin kn dia utk dpt straight A... sbb Allah ada perncgn yg lbh baik utk adik ni pd masa akn dtg...
(copy paste dr FB Page seorg ustazah)
__________________________________________________________________________
(Sebagai perkongsian)

Salam sahabat Fb semua,

Hari ini result UPSR diumumkan. Setinggi-tinggi tahniah dari ustazah untuk anak-anak dan para ibu bapa mereka yg telah berjaya cemerlang dan doa dipanjatkan kepada Allah agar anak-anak yang kurang cemerlang dan kurang berjaya terus mekar harapan dan usaha untuk menimba ilmu. Anak ustazah tidak terkecuali...pukul 11 pagi tadi, dengan ditemani abinya..ustazah lihat pemergiannya untuk mengambil keputusan upsr dengan wajah yang sangat ceria. " Ummi...takutnya...", tapi bibirnya mengukir senyum. 

Ustazah menanti kepulangannya dalam debaran...selepas hampir satu jam masa berlalu, anakanda ustazah pulang dengan deraian airmata. Ustazah rasa seperti dapat mengungkap apa yang berlaku. Perlahan abinya kata, " 3A 2B". Luncur ustazah menyambutnya dengan Alhamdulillah 'ala kullihal wa fi kulli hal. Anakanda ustazah terus menangis..dia mengharapkan result yang cemerlang seperti kakaknya supaya dapat bersekolah di sekolah yang sama. 

Ustazah biarkan dia menangis puas-puas...biarlah dia berseorangan dalam kamarnya, pasti saat dia menangis bermacam-macam yang terfikir di kotak ingatannya. Biarkan dia dewasa sebentar dengan kenyataan hidup. Kebetulan hari ini ustazah agak sibuk, ustazah teringat anakanda yang sulung akan pulang bercuti ke rumah malam ini. Ustazah hubungi si kakak, " kak long tolong belikan kad ucapan tahniah ya, sbb umi nak bagi kat adik". Jawab si kakak.," bukan 5A kan ummi..naper nak berkad2". Respon ustazah " kak long, walupun adik tak dapat 5A...tapi dia wajar menerima ucapan tahniah dari ummi..ummi nak menyanjung segala usahanya dalam menuntut ilmu sejak dari tadika kak long..8 tahun dia menuntut ilmu, berpagi2an bangun untuk ke sekolah. Pagi akademik, petang kelas agama..malam mengaji, macam2 pahit manis yang adik harungi sesuai usianya dalam kehidupan seorang pelajar..andai ummi tak menyanjungnya..adakah lagi orang yang lebih hampir dengannya melihat ketabahannya menuntut ilmu. Belikan kad yang cantiiiik sangat untuk adik ya kak long, umi nak tulis begini atas kad tersebut...

" anakanda ummi...setulusnya ummi mengucapkan tahniah atas istiqamahnya anakanda ummi menuntut ilmu dari kecil. Jangan menangis lagi...belajar menyenangi keputusan Allah. Senyumlah sayang...melihat masa depanmu. ADA AL-QURAN MENANTIMU.. MENGUBAT KESEDIHANMU.. MEMEKAR KEMBALI HARAPANMU.. MASA DEPANMU BERSAMA AL-QURAN JAUH LEBIH INDAH DAN GEMILANG.. ALLAH TELAH ATUR TAQDIR YANG SEMPURNA BUAT ANAKANDA UMMI. Dengan keputusan tersebut, anakanda ummi mungkin tidak memenuhi syarat untuk belajar di samping kak long...namun Subhanallah..ada yang lebih indah dari itu...barangkali dengan result tersebut, anakanda ummi akan menerima cadangan umi dan abi untuk memasuki sekolah tahfiz sepenuh masa..dan ummi berharap anakanda ummi yang menangis teresak-esak di birai katil sepanjang hari ini..akan Allah berikan kesempurnaan kebahagian saat anakanda ummi menepati syarat untuk memakaikan ummi dan abi mahkota di akhirat kelak..Anakanda ummi al-hafizoh...bangunlah sayang..sujud syukur kepada Allah, ini permulaan sebuah taqdir kehidupan yang diatur Allah Yang Maha Penyayang lagi Maha Bijaksana."

Sahabat semua...doa ustazah untuk anak-anak kalian....dan ustazah berharapppp sangat..doa kalian untuk kesemua cahayamata ustazah. Semoga kita jadi ibu ayah yang tabah dan setia di sisi anak2..berdiri di samping mereka saat mereka berjaya atau sebaliknya..kita sudah melalui asam garam kehidupan. Tenanglah memperbaiki anak-anak kita. Rahmat Allah Maha luas...dengan rahmatNya kita semua melangkah di dunia hingga ke syurga..aameen.....
----------------------------------------------------------------------------------------------
Ucapan utk adik ini.. dik.. sabarlah dgn ujian ini... ujian dtg utk mematangkn kita... ujian dtg utk mnguji keimanan kita...

Dik.. Allah tahu apa yg terbaik utk adik.. moga adik sentiasa dlm Redha dn Rahmat Illahi... adik bhgiakn lh ibu ayah adik.. krna mereka tiada gantinya... mereka satu2 nya ayh dn ibu adik... tunaikan hasrat ummi adik... hadiahkn lah mereka mahkota idaman mereka d akhirat.. sesungguhnya hadiah itu lbh bernilai bg mereka... nilainya lbh tggi dr emas d dunia.. moga adik jd ank yg soleh/ah...

Kpd yg berkongsi kisah ini.. terima kasih daku ucapkn... moga kita juga bisa mnjadi seorg ibu yg solehah... yg mmpu mmbhgiakn anak2... "kerana dirimu begitu berharga"....

Akhirul kalam... renung2 kn lah tagline ini:

Tiada nikmat lain yg lbh indah drpd nikmat Islam dn Iman.. Wallahu'alam...

Tuesday, November 5, 2013

Herbatus Saudah vs selsema

Assalamualaikum... setelah lama x update blog ni... hari ni terpanggil nk share sstu... from my email that I hv been subscript... jd... sila la bca.. ok...
Ok, Kali ini saya nak kongsikan mengenai Habbatus Sauda dan Selsema.

========SELSEMA========

Selsema sebenarnya terjadi akibat radang disebabkan jangkitan virus yang menyerang saluran pernafasan bahagian atas. Radang ini berbeza dengan lain-lain radang yang menjangkiti saluran pernafsan yang mana biasanya ia tidak disertai dengan demam dan serangannya agak ringan.

Kajian terbaru mendapati ada lebih 100 jenis virus yang boleh menyebabkan selsema. Selsema jarang disebabkan oleh jangkitan bakteria. Jadi, tiada gunanya jika kita mengambil antibiotik semasa selsema.Penyakit Selsema ini merupakan antara penyebab yang paling utama ramai orang datang ke Klinik berjumpa doktor. Dan banyak bil perubatan yang tinggi terpaksa dikeluarkan walaupun sebenarnya penyakit selsema ini boleh dicegah ataupun dirawat sendiri.

Para Sahabat Rasulullah radiallahu anhum telah menggunakan Habbatus Sauda dalam merawat selsema semasa zaman para sahabat dahulu. Mereka mengambil biji-biji Habbatus Sauda dan meletakkanna ke dalam kain, dimasukkan ke dalam air dan dibiarkan hingga pagi. Kemudian air itu dititiskan ke hidung pada keesokkan paginya.Ibnu Qayyim pula menulis dalam bukunya "Habbatus Sauda menyembuhkan selsema apabila ia ditumbuk halus dan dimasukkan ke dalam sehelai kain lalu diikat dan dicium secara berterusan"

Ini pula antara testimoni dari pengamal Habbatus Sauda, En Shahrizal:"Sejak amalkan makanan sunnah ini, tiba-tiba saya sendiri tak sedar sejak bila saya tak bersin yang keterlaluan dan selsema yang berpanjangan. Cuma sesekali itu biasa, itulah kebaikan makanan sunnah yang Allah ajarkan kepada nabi kita Rasulullah SAW

Alhamdulillah, banyak manfaat yang ada dari ubat yang disarankan oleh Rasulullah ini.Mudahnya hari ini, Selain dari amalkan Kapsul Habbatus Sauda dengan cara makan. Kita juga boleh keluarkan minyaknya dari kapsul dan gunakan Minyak Habbatus Sauda ini untuk merawat selsema seperti yang diamalkan oleh para Sahabat.

Saya doakan mudah-mudahan, kita semua diberikan kesihatan yang baik dan dipelihara dari jangkitan Selsema.

p/s: Promosi Set Supplemen Kesihatan Terbaik mengandungi Kapsul Habbatus Sauda + Kapsul Minyak Zaitun Syria dan Air Zamzam kini dibuka di http://www.supplementerbaik.com .

Stok agak terhad.
Salam hormat
Abd Rahman
Penulis & Ahli Farmasi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...