''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Monday, December 26, 2011

Ketika di AWAL & AKHIR usia kita.

1- Ketika kamu dilahirkan, kamu diazan tanpa Solat,
Ketika kamu meninggal, kamu disolatkan tanpa azan.
 

2- Ketika kamu dilahirkan kamu tidak mengetahui siapa yang mengeluarkan kamu,
Ketika kamu mati kamu tidak tahu siapa yang akan mengusung kamu.
 

3- Ketika kamu dilahirkan, kamu dibersih dan dimandikan,
Ketika kamu mati, kamu dimandikan dan dibersihkan serta disolatkan.
 

4- Ketika kamu dilahirkan, kedua ibu bapa dan keluarga kamu bergembira,
Ketika kamu mati, kedua ibu bapa dan keluarga kamu menangis ke atas kamu.
 

5- Adam dan keturunannya dijadikann daripada tanah,
Maha Suci Allah yang menjadikan kamu telah memasukkan kamu kedalam setelah mati

6-Ketika dalam perut ibu, kamu berada dalam kegelapan dan kesempitan,
Ketika kamu mati , kamu juga berada dalam kegelapan dan kesempitan.
 

7-Ketika kamu dilahirkan, kamu dibaluti kain supaya melindungi tubuhmu,
Ketika kamu mati, kamu juga dibaluti dengan kain untuk melindungi tubuhmu.
 

8-Ketika kamu dilahirkan dan setelah dewasa, kamu diperhati dan melakukan kemahiran,Ketika kamu mati, Kamu tidak akan ditanya melainkan amalan soleh… Apakah bekalan kamu yang telah kamu sediakan…..?

"Demi MASA! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali
(1) orang-orang yang beriman, 
(2) dan yang beramal soleh
(3) dan yang berpesan2 pada kebenaran 
(4) dan yang berpesan2 pada kesabaran".
~Surah Al-'Asr.

Friday, December 23, 2011

sedikit perkongsian

4 Ciri membuktikan kebodohan seseorang

http://cards.wahty.com/a/data/media/10/tawakol.jpg

1- Marah tanpa alasan.

2- Menurut hawa nafsu dengan bathil.

3- Memboros harta tanpa kepentingan.

4- Tidak dapat membezakan diantara kawan dan lawan.


4 Ciri membuktikan kecerdikan seseorang

1- Sabar menghadapi kebodohan.

2- Menahan hawa nafsu yang bathil.

3- Mengeluar atau membelanjakan harta pada tempatnya.

4- Dapat membezakan diantara kawan dan lawan.


3 Perkara mengundang Kemurkaan Allah SWT

http://www.awda-dawa.com/App/Upload/articles/6855.jpg

1- Jika cuai atau meringankan perintah Allah SWT.

2- Tidak redha dengan hukum pembahagian dari Allah SWT.

3- Marah kepada Allah SWT apabila permohonannya tidak diterima.





Wednesday, November 30, 2011

Duit oh Duit



Sebab duit, orang boleh bahagia. Sebab duit jugak orang boleh merana. Macam-macam lagi la benda boleh jadi bila membabitkan duit ni. Duit yang saya maksudkan kat sini 'duit besar' ye. 'Duit kecik' (sen) dikecualikan dari topik kali ni.hehehe


Banyak sangat perkara yang membabitkan duit berlaku di persekitaran saya yang membuatkan saya tertanya-tanya..kenapa hanya disebabkan duit, manusia boleh berubah dengan sekelip mata? Perasaan simpati boleh bertukar kurang senang. Lama-kelamaan jika tidak dibendung boleh bertukar benci.. Pasangan kekasih atau suami isteri yang dulunya romantik bukan main, kini berubah menjadi dingin. Semuanya sebab duit. Duit, duit, duit.


 "sebab DUIT boleh hilang adik beradik, sebab DUIT boleh hilang kawan, sebab DUIT boleh beli segalanya, sebab DUIT boleh beli orang, sebab DUIT hidup senang, sebab DUIT hidup penuh hutang, sebab DUIT kita kerja, sebab DUIT kita boleh hidup, sebab DUIT kita boleh makan..KUASA itu DUIT, DUIT itu KUASA."

Haaa..Ni status one of my friends kat FB...Zaman skrg mmg sume org tertekan psl DUIT..tp sbnrnye,kite lupe..masalah tu dtg sbb kesalahan diri sendri gak...kite x well prepared utk mslh2 duit nih...

btol ke sbb DUIT boleh hilang adik beradik/kawan???
sbnrnye,jgn slhkn DUIT..DUIT tu cume jadi mangsa keadaan jer..tp sbb prasaan dengki,iri hati dan sikap kite yg wat kite bergaduh kan???





btol ke DUIT leh beli segalanya??beli org??yg beli org pkai DUIT tu dh xgune akal fikiran..nipis sgt iman dan amalan nyer..sampai kan dh xnk bezakan halal haram..tolak hukum agama dan hidup berlandaskan DUIT...

sebab DUIT hidup senang,sbb DUIT hidup penuh hutang????btol ke kite hidup senang sebab DUIT???bkn sbb kebahagian dan amaln ker??klaw DUIT byk tp idup xbahgia,jiwa xtenteram camner??still lagi kategori 'hidup senang' ker??





sebab DUIT kite boleh makan??zaman dulu xde DUIT pon..cume gunakan sistem barter jer..boleh jer makan kan..

KUASA dan DUIT,mmg 2 benda yg mengaburi mata manusia..

Kalau kita menyusuri perjalanan hidup Rasulullah SAW, sejak kecil hingga saat wafatnya, Baginda tak pernah hidup mewah. Padahal, Baginda mampu untuk hidup bermewah.

Kita disarankan utk BERSEDERHANA dalam hidup utk mengelakkan DUIT menguasai kite.
So,jgn la terlalu taksub dgn DUIT..jagn hidup bertuhankan DUIT..
Sentiasa lah bersyukur dgn ape yg kite ada dan bersederhana dalam hidup.



P/s : Pernah dengar ungkapan ni, "Duit bukan segalanya, tetapi segalanya memerlukan duit." Yup, betul. Saya sokong 100%.

Monday, November 28, 2011

CIRI-CIRI TAMADUN YANG PERLU ADA DALAM DIRI SETIAP PELAJAR

Hari nie, aku nk kongsi sikit ttg tajuk assgment TITAS yg aku kene buat.. nie adalah isi pertama dr 4 isi yg aku ada.. cukuplah sbg perkongsian bsama.. insyaAllah, ada masa, aku update lg... tp try la baca dulu...


Tamadun merupakan satu peningkatan pembangunan dan kemajuan kepada seorang pelajar. Dalam pembangunan, generasi muda atau mahasiswa tidak pernah luput atau tidak boleh dipisahkan kerana mereka saling memerlukan antara satu dengan yang lain. Mahasiswa harus berperanan aktif dalam pembangunan dan kemajuan tersebut. Namun begitu, jika dilihat dengan keadaan semasa, adakah pelajar atau mahasiswa sekarang mampu untuk membangunkan masyarakat dan negara pada masa akan datang jika mereka masih leka dek kemajuan yang ada?
Dalam perkembangan dunia sekeliling, ilmu pengetahuan kini menjadi modal kehidupan yang amat berharga. Nilai ilmu itu sendiri adalah merupakan asas dalam mewujudkan suasana kehidupan yang lebih baik dan sempurna. Sejarah telah membuktikan bahawa bangsa yang maju adalah bangsa yang berilmu. Kemajuan tidak mungkin akan dicapai tanpa pencapaian ilmu yang tinggi. Justeru generasi muda terutamanya pelajar tidak boleh tertinggal dan terpengaruh dengan gejala yang hanya menyekat kemaraan bagi meneruskan pencarian ilmu. Ilmu itu perlu dicari dan difahami dengan sebaiknya. Ilmu itu tidak akan bermakna jika ia tidak disertakan dengan pemahaman yang mendalam mengenainya.
Mengapakah kita memerlukan generasi yang berilmu, kerana dalam melaksanakan setiap perubahan dan menangani perkembangan semasa, ilmu berperanan sebagai pengimbang dalam memberikan panduan kehidupan. Tanpa ilmu pengetahuan yang disertai dengan pemahaman tidak mungkin kita dapat perolehi sesuatu perubahan dan pembaharuan yang lebih baik dan sempurna. Kepentingan memiliki ilmu amat dituntut dalam Islam dan telah disampaikan melalui wahyu pertama yang diturunkan kepada nabi kita Muhammad S.A.W iaitu:

Dalam era pembangunan yang semakin pesat membangun, amat mendukacitakan apabila terdapat pelajar atau lebih tepat lagi digelar remaja, semakin hanyut. Mereka lebih mengagung-agungkan budaya luar yang jelas telah menyalahi agama. Mengapa ini terjadi? Sebab yang paling utama adalah iman yang rapuh. Iman yang sepatutnya menjadi benteng daripada melakukan kemaksiatan telah dipinggirkan. Remaja kini lebih gemarkan hiburan, lebih berbangga membuat kemaksiatan daripada melakukan kebaikan. Bayangkanlah, jika gejala ini berterusan, apa yang akan berlaku pada masyarakat dan negara kita pada masa akan datang, sedangkan mereka ini merupakan pewaris yang diharapkan dapat memimpin generasi akan datang. Gejala sosial yang semakin meruncing ini boleh memusnahkan sesebuah tamadun.
Ketahuilah, walau sehebat mana sekalipun sesuatu tamadun itu mampu terbina, ianya boleh musnah dalam sekelip mata di masa hadapan, jika pewaris kepada ketamadunan tersebut merupakan golongan yang bermasalah. Realiti menunjukkan bahawa golongan remaja merupakan aset yang amat penting dalam meneruskan kesinambungan sesuatu tamadun manusia untuk terus berkembang dan terus megah berdiri. Namun, dari sudut realiti yang lain, khususnya di zaman ini, rata-rata tamadun manusia mengalami suatu krisis pewaris ketamadunan yang cukup membimbangkan. Dari timur hinggalah ke barat, tamadun manusia seolah-olah mengemis simpati agar golongan pewarisnya dapat memperbaiki keadaan diri mereka demi kebaikan yang lebih besar.
Jika sebahagian besar golongan remaja terjerumus ke dalam kancah kemusnahan, bagaimanakah kita mampu untuk mengimpikan sebuah tamadun yang lebih gemilang di masa hadapan. Hal ini bukan sahaja perlu disedari oleh golongan dewasa dan golongan tua, tetapi golongan remaja dan pemuda juga perlu menyedari hakikat ini. Ini adalah kerana golongan muda dan remajalah yang akan menjadi penghuni kepada tamadun masa hadapan tersebut.

Tuesday, November 8, 2011

menimba pengalaman baru

assalamualaikum sahabat2..
rasanye masih belom terlambat untuk sy mengucapkan selamat menyambut hari raya Aidiladha buat semua yg beragama Islam..
hmm.. setelah lama tidak berkongsi pengalaman sy di sini,
hari ni tetiba rasa cm nk cerita serba sedikit pengalaman baru..
yg baru dipelajari sehari dua nie..


byk juga ilmu kehidupn aku blajar since blik rumah untuk bercuti skjap..
tp kn, bila lama sgt tak balik rumah, mmg homesick rasanya..
pling terasa bila sgt jarang dpt merasa air tgn ibu.. mmg tak sama dgn mknn kt kedai
sbb, klo ibu yg masak, ibu akn msk dgn penuh kasih syg dan ikhlas.. itu yg myebbkn ianya rasa sgt sedap...
tp aku bkn nk cerita pasal mknn masakan ibu kt sini..
aku nk cerita pglmn aku beraya di kg..


pglmn yg aku rasa agk baru adalah, aku dpt panjat pokok kelapa..
petik buah kelapa untuk tetamu nenek.. maklumlah, org singapore,
generasi muda mereka tak penah minum air kelapa fresh..
atas permintaan mereka, aku pon tlong lah nenek petik buah kelapa..
seronok gak panjat pokok nie.. klo dlu, aku just pnjat pokok untuk main sorok2,
laa ni, untuk amik buah kelapa fresh.. mmgla org kata, x manis anak gadis panjat pokok,
tp aku nie jenis yg lasak.. belasah je la..




pastu, raya hari tu gak, aku blaja basuh perut lembu..
perut lembu, bila dah direndam dgn air kapur, ianya jd sgt lembut..
lembut mcm karpet berbulu lembut tu.. patah nama karpet tue.. tp mmg lembut..
slalunya, aku klo nak mkn perut lembu, cuma raya haji je dpt mkn..
kira exclusive laa tu.. stahun skali je mkn...
ada lg, aku blajar cmne nk buang kulit ekor lembu...
bkn senang tau.. ada caranya tersendiri.. barulah boleh tggl kulit ekor tu..


perut lembu nie, bila cecah kicap + cili api,
mmg sedappp!!! even org kata x elok mkn internal haiwan,
tp aku belasah je.. setahun sekali je kot... klo x kempunan la aku alamatnya..


dah bersush pyh wat mcm2 keje kt kg tu..
tibalah saat di nanti2 kn.. dinner time..
family besar, bila dpt mkn ramai2, mmg seronok..
meriah jdnya..
tp dlm byk2 org kat citu, aku la yg mkn paling byk mkn..
mana x nya, lama giller kot x mkn sup..
dpt2 sup ekor.. perghh22. mkn mmg x igt dunia...
astaghfirullahal'azim... tlongla kembali ke dunia nyata...
dua mangkuk besar aku telan sup tu.. 
atok ckp, cian cucu aku sorg nie,.
dok kt puncak, x dpt air agknye.. skali telan smpai dua mgkuk...
kui3... kuat mkn juga ye aku nie.. 
ptotla makin chubby.. huhu...


tp.. aku tulis entry nie bkn saje2 je..
ada lah sedikit perkongsian untuk korg..
renung2 kn dan selamat beramal...


adab2 ketika makan....



Rasulullah S.A.W bersabda,
{ يَا غُلَامُ سَمِّ اللَّهَ وَكُلْ بِيَمِينِكَ وَكُلْ مِمَّا يَلِيكَ }
“Wahai anakku, sebutlah nama Allah, makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah makanan yang berada di dekatmu.” (HR Bukhari no. 5376 dan Muslim 2022)

1. Mulakan dengan Doa.

Nie yang selalu orang lupa. Aku pun.hihi. Ni nak ingatkan le. Kalau boleh baca balik macam mula mula kamu belajar. Satu satu sebut. Jangan gelojoh sangat nak telan makanan tue.
Rilex3 sudah.

2. Duduk.

Kalau nak makan tue, sebolehnya duduk dengan sopan. Lelaki bersila, perempuan bersimpuh. Dilarang sama sekali untuk makan sambil berlari apatah lagi makan sambil tidur. Bahaya untuk kesihatan tue. Nanti susah pulak doktor doktor seMalaysia.

3. Berhenti Sebelum Kenyang.

Kata orang kalau nak makan kena sebelum lapar, kalau nak berhenti makan kena sebelum kenyang. Susah jugak nak buat nie, sebab mesti nak habiskan jugak satu pinggang yang dibeli, nanti membazir.huhu. Ingat pesan Ustazah aku dulu, kalau boleh sebelum makan nasi tue, makan buah dulu. Nie nak elak makan sebelum lapar tue la kot.

4. Persilakan Orang yang Lebih Tua Dahulu.

Kalau yea pun lapar, jangan sampai tak hormat orang. Manusia kan makhluk bertamadun, jadi hormat menghormati tue perkara penting. Mungkin nampak kecil pada setengah orang, tetapi mendahulukan orang yang lebih berumur membuatkan mereka rasa dihargai. Mungkin kalau member rapat tue laen cerita la.hihi.



Ingat!!! makan untuk hidup.. bkn hidup untuk makan...
lg 1, makan tu jgn lah gelojoh sangat.. buruk rupa... dan jgn lah tamak...
orang tamak selalu rugi...

Sunday, October 30, 2011

diagnostik penyakit melalui tapak tangan






sesuatu yang pernah aku dalami suatu ketika dahulu... dalam ilmu perubatan yang dianjurkan HPA..


sekadar hiasan.. tp aku penah pergi yang seangkatan dgnnya...
saja nk tuntut ilmu sedikit...
Asas 5 jari

Jari telunjuk : usus
Jari tengah : Jantung
Jari Manis : Imuniti 
Jari kelingking : Rahim/Tulang Belakang


Cuba anda lihat pada ruas jari2 anda...Kalau ruas jari kehitaman tu maknanya badan kita ni penuh dengan racun dan toksik.perkara tersebut boleh menyebabkan badan kita dijangkiti sembelit.


Seterusnya, kalau kita sebagai seorang wanita, cara untuk tengok system dalaman perempuan kita pulak, adalah dengan melihat pada jari kelingking kita.kalau jari kita meruncing atau bengkok, maknanya haid tak teratur, keputihan, senggugut, dan berkemungkinan rahim kita jatuh.

Kalau tapak tangan berbintik maknanya masalah angin.cube cek tapak tgn masing2, kalau yang suka marah2 tu mungkin angin dalam badan banyak.sebab itulah selalu rasa nak marah dan naik angin aje.

Selain itu, pernah tak sahabat2 mengalami masalah tapak tangan berpeluh atau lembab ke? jika ya, itu tandanya badan kita mudah diserang sel2 kanser.

Jika perut ibu jari berwarna biru kehijauan maknanya seseorang itu mengalami masalah resdung, alergi, dan penyakit paru2.sekiranya, perut ibu jari ada urat hijau kebiruan maknanya anda seorang pengidap gastric.

Selain itu, urat biru /hijau pada pergelangan tangan, tapak tangan, sepanjang jari dan betis kaki maknanya seseorang itu mengidapi stress atau tekanan dalam kehidupan sehariannya.

Seterusnya,ini saya kira yang paling menarik untuk kita tengok sekiranya kita sebagai seorang wanita. cuba sahabat2 tengok pada kuku setiap jari anda..jika terdapat bulan sabit berwarna putih di setiap jari anda bermakna anda mengalami hormon yang tidak seimbang.

Tapi berlainan pulak sekiranya anda mempunyai bulan sabit yang berwarna putih itu hanya pada ibu jari sahaja, itu menandakan anda seorang yang sihat..insya allah...

Ramai manusia yang mengorbankan kesihatan pada satu ketika untuk mendapatkan wang ringgit, tetapi akhirnya terpaksa mengorbankan wang ringgit untuk mendapatkan kembali kesihatan yang hilang..

Wallahua'lam..

Friday, October 28, 2011

jadilah hambaNYA yg bersyukur...

Pernah tak kita bayangkn kita cipta sebuah robot spt manusia,kemudian kita arahkan dia buat kerja-kerja..
kita masukkan cip didalamnya.. Bila terlalu banyak memori yang menjadikannya kelihatan hebat,dia berasa HEBAT bahkan lebih dari tuannya..Dia rasa berKUASA..Lepas tu,robot yg kita cipta tu lawan cakap kita,TAK ikut perintah & kehendak kita..Dia kata, AKULAH YANG PALING BERKUASA , lebih berkuasa daripada kau wahai penciptaku..


Sebagai org yg cipta robot tu, APA YANG KITA RASA???
Mesti kesal,marah,sedih,kecewa kan?? Ke tak de feeling?.. Rasa mcm nk hancurkan je robot tu...

Sekarang,cuba letakkan diri kita sbg robot,dan pencipta itu adalah ALLAH (Tuhan sbenar2 Pencipta)..


Kita rasa Allah buat apa bila kita lawan perintahNya? Langgar suruhanNya? Buat laranganNya?
Alhamdulillah..kita lahir dlm keadaan Islam..sedarlah bhw Allah xakan hukum,beri musibah& bala bencana,ujian,kesulitan kpd kita dgn saja2.. 

Sebab Dia Pencipta.. Dia Tahu apa yg terbaik utk hambaNya..Allah itu Maha Mengetahui..




Sedar x kita,sewaktu mengeluarkn perkataan yg boleh mensyirikkan Allah.. Allah msh belum ambil nyawa kita??

Sedar x kita,sewaktu kita kata kitalah yg berjaya buat itu buat ini, sdgkn Allah x prnh tarik balik nikmat yg Dia pinjamkn itu??

Sedar x kita,apabila kita melakukan sesuatu bkn keranaNya? Namun ,Allah msh mengingatkn kita dgn setiap perkara yg terjadi dsekeliling kita..

Sedar x kita,apabila kita melakukan dosa & jauh dariNya..tp Allah msh memberi peringatan melalui sahabat2 kita yg memberi nasihat pd kita???

Kalau kita sndiri TAK mahu menyedarkan diri sendiri,bila lg kita akan SEDAR??


Jadi,beringatlah sebelum terlambat..

Ya Allah.. ampunkan kami dikala kami berdosa, di kala kami leka dgn dunia..

Tegurlah & igtknlah kami disaat kami terupa akanMu..amiin

Monday, October 10, 2011

Rama-Rama vs Wanita

Melihat gelagat rama-rama membuatkan ramai orang menjadi suka, ceria dan terpesona. Ramai yang akan tersenyum melihat kecantikan rama-rama. Ia mengindahkan alam dan menyempurnakan sekuntum bunga. Pasti ada yang tidak kena jika ada bunga yang tidak dihinggapi rama-rama.

Ramai yang akan tertarik untuk menangkap rama-rama apabila melihat ia terbang berkeliaran di udara. Kecantikan rama-rama terletak pada warna dan corak sayapnya. Akan tetapi kecantikannya tidak akan kekal jika banyak tangan yang menyentuhnya.

Warna dan corak rama-rama pasti akan melekat pada jari jemari apabila kita menangkapnya. Selepas itu tiada sesiapa yang akan tertarik padanya lagi. Keindahan rama-rama telah hilang untuk dikagumi.
Rama-rama ibarat wanita. Wanita indah untuk disentuh, tetapi nilai dirinya akan merosot setiap kali ada tangan-tangan kotor mencemari tubuhnya. Harga diri dan maruah mudah tercemar jika tidak dijaga dengan sempurna.

Begitulah wanita. Kecantikan wanita bagaikan rama-rama yang terbang membawa keindahan corak pada dirinya. Ia akan membuatkan lelaki mudah tertarik pada wanita. Tetapi untuk menjaga harga diri seorang wanita, bukanlah dengan membiarkan kecantikannya disentuh, dipegang oleh semua yang tertarik padanya. Biarlah kecantikan pada wanita itu diperolehi melalui jalan yang diredhai Allah.

Wanita harus menjaga harga kecantikan dan keindahan seorang wanita menurut ketentuan dan panduan yang Allah ajarkan di dalam al-Quran yang telah di sampaikan oleh RasulNya. Hanya dengan menuruti perintah Allah, kemuliaan, harga diri, kecantikan, dan keindahan seorang wanita akan terjaga dan terpelihara.

Daripada Anas, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." [Hadis Riwayat Ahmad]

Alangkah mudahnya jalan yang Allah hamparkan kepada seorang wanita untuk masuk Syurga Allah. Antaranya menjaga kehormatan diri setelah mendirikan solat dan berpuasa. Apabila telah tiba jodoh pertemuannya, maka taatilah suami dan mereka dimuliakan Allah dengan memberi keistimewaan untuk masuk Syurga dari mana-mana pintu yang dikehendakinya...

Tanyalah kepada sekalian lelaki. Sudah pasti mereka mengimpikan wanita yang solehah.. Wanita yang mampu menjadi suri dalam hidupnya suatu hari nanti. Wanita yang mampu mendidik anak-anak menjadi insan cemerlang baik didunia mahupun akhirat.. Perumpamaan wanita yang suci bersih ibarat kita ke kedai jam untuk membeli jam.. Ada 2 jenis jam. Satu yang diletakkan diluar tanpa sebarang kaca pelindung, manakala yang satu lagi diletakkan didalam sebuah kotak berkaca kemudian dibaluti lagi kotak itu dengan kotak yang lain. Jam mana yang akan kita ambil?? Sudah pastilah jam yang masih elok dan belum terusik itu.. Begitulah ironnya.. Sudah pasti lelaki akan lebih tertarik pada akhlak dan penampilanmu.. Oleh itu peliharalah maruah dan agamamu.. Moga kalian semua menjadi isteri dan wanita yang taat pada perintah Allah dan suami suatu hari nanti...
Menjadi yang lebih baik lebih utama dari mencari.....

~Wallahualam~

Thursday, October 6, 2011

Sabar!!!


Setiap manusia pasti akan di uji...
oleh itu, kita harus bersabar dlm menghadapi segala ujian ini..
yakinlah bahawa setiap sesuatu yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya...
percayalah bahawa sesungguhnya, Allah adalah perancang yang hebat...
bersabarlah di atas dugaan dan cabaran hidup..
kerana ia akan medewasakan kita.. 
menjadikan kita semakin kuat..



walaupun apa yang kita mintak, kita tak dapat..
akan tetapi.. ketahuilah bahawa...
apa yang kita dapat dari NYA adalah yang terbaik untuk kita...



Hadis Ibn Umar R.A, "Seorang mukmin yang bergaul dengan orang ramai
dan bersabar di atas kesakitan yang timbul akibat pergaulan itu, adalah lebih baik daripada mukmin yang tidak bercampur dengan orang ramai dan
tidak sabar di atas kesakitan akibat pergaulan itu"
(Al-tirmizi 2507, Ibn Majah 4032)

Thursday, September 29, 2011

HAWA dr tulang rusuk ADAM.. tp adakah sume tulang rusuk laki2 kurang satu sama seperti Nabi Adam??


INTRO.....

Ribs or Rib Cage - Side View
Rib Cage- Side view

The first seven bones are called the true ribs. These bones are connected to the spine (the backbone) in back. In the front, the true ribs are connected directly to the breastbone or sternum by a strips of cartilage called the costal cartilage. The next three pairs of bones (8, 9 and 10) are called false ribs. These bones are slightly shorter than the true ribs and are connected to the spine in back, but not connected directly to the sternum in the front. The false ribs are attached to the lowest true rib that provides connection to the sternum.


The last two pairs of bones are called floating ribs. Floating ribs are smaller than the true ribs and the false ribs. They are attached to the spine at the back, but are not connected to anything in the front. The front floats free, hence their name floating ribs.


ADAM DAN HAWA....


The rib bone is one of the few bones mentioned by name in Scripture. Genesis 2:20b–22 states, But for Adam there was not found a helper comparable to him. And the LORD God caused a deep sleep to fall on Adam, and he slept; and He took one of his ribs, and closed up the flesh in its place. Then the rib which the LORD God had taken from man He made into a woman, and He brought her to the man. Being a woman this is an especially important part of Scripture to me!
Some people have mistakenly thought that because God used a rib from Adam to make the woman that all men have one less rib than women.3 We know this is false because we can easily count the number of ribs in men and women and see they are the same. The number of ribs is determined by the code written in our DNA. God did not change Adam’s DNA; He simply removed one of his ribs to use for the creation of the woman. Thus, all men descended from Adam (and Eve) would have 12 pairs of ribs, even if Adam had one less rib. The same could be said for a man who loses his leg due to an accident. Would all his children only have one leg? Of course not—the man’s DNA that codes for two legs has not changed.
God chose from Adam the one bone that could regenerate itself. So, even though he likely had one less rib bone for some period of time (possibly to some an indication of imperfection before the Fall), we still observe perfection and completeness in Adam physically before the Fall due to the regenerative capability of the ribs.
As a woman I find it compelling that God chose to remove a bone from Adam’s side versus from his head or his feet to create the woman. Matthew Henry states, “That the woman was made of a rib out of the side of Adam; not made out of his head to rule over him, nor out of his feet to be trampled upon by him, but out of his side to be equal with him, under his arm to be protected, and near his heart to be beloved.”4
God made the woman to be Adam’s helper,And the LORD God said, ‘It is not good that man should be alone; I will make him a helper comparable to him.’ (Genesis 2:18). God instituted different roles for husbands and wives from Creation, but they were adversely affected by the Fall (Genesis 3:16). However, the Fall did not change the fact that God made the woman (and thus all women) equal in status to Adam (and thus all men).5

Friday, September 23, 2011

hakikat hidup ini


Terima kasih kerana ada yang mengingatkan saya untuk terus menulis. Sebenarnya baru-baru ini saya agak sibuk kerana baru memulakan kehidupan sbg pelajar di slh sebuah university di Malaysia.. bkn senang sbnrnye.. apatah lagi duduk di tempat yg agak asing bg diriku.. jauh dari parents.. dan akn mjd semakin buzy apabila semua kelas, kuliah, lab dan tutor bermula...

Tetapi itulah hakikat kehidupan; kesibukan sentiasa ada, ketenangan dan keluh kesah silih berganti, suka dan duka menghiasi setiap simpang dan liku-liku hidup. Mungkin ada sesuatu yang boleh kita pelajari dari semua ini. Sedar ataupun tidak kita kadang-kadang tewas dengan ujian yang kecil sedangkan kita pernah gagah berdepan dengan ujian yang lebih berat sebelumnya. Kita pernah kecewa dengan bebanan yang ringan sedangkan kita begitu tabah berdepan dengan bebanan yang berkali ganda lebih hebat diwaktu silam.

Jadi apa yang menyebabkan kita kadang-kadsang kuat dan kadang-kadang lemah. Kita sebenarnya lemah apabila jiwa kita kecil dan kita kuat ketika jiwa kita besar. Inilah hakikat kehidupan kita; yang hidup dan mati itu adalah jiwa kita, yang kuat atau lemah itu adalah jiwa kita.

Manusia sering memenuhi keperluan fizikal atau jasadinya tetapi jiwanya sering dilupakan. Jiwa kita sebenarnya memerlukan makanan dan pengisian lebih tinggi berbanding keperluan jasadi kita. Kita mungkin pernah baca kisah-kisah kekuatan jiwa manusia; ada yang terperangkap dalam gua berminggu-minggu tetapi masih hidup, ada yang tersesat di hutan berbulan-bulan tanpa makanan yang cukup tetapi masih boleh meneruskan kehidupannya walau serba lemah tetapi disudut dunia yang lain ada yang mati tergantung di dalam biliknya sedang kemewahan menyelimuti kehidupannya.
Apakah yang membezakan manusia-manusia ini? Tentunya jiwa mereka. Bagi yang berjiwa besar mereka kan sanggup berdepan dengan apa saja cabaran tetapi bagi yang berjiwa kecil kadang terkurung dalam dunia yang sempit dan penuh kekecewaan. Ada yang masih terselamat ketika berdepan dengan musibah yang besar tetapi ada juga yang mengorbankan dirinya bagi sesuatu yang remeh dan murahan.


Ketika Islam berkembang sampai ke Andalusia, pernah suatu hari gabenor Islam memanggil ketua paderi di daerah tersebut. Gabenor Islam tadi bertanya kepada paderi tersebut kenapa mereka tidak bangkit menentang sedangkan tanhair mereka dijajah oleh tentera Islam. lalu balas Paderi tadi "Disebabkan kami telah diadili dengan sebaik-baiknya dan kami tidak pernah sekalipun dizalimi oleh tentera kamu maka kamu berhak mendapat jawapan yang betul" Paderi itu meneruskan lagi "Kami tidak bangkit menentang kerana kekuatan prinsip (keteguhan jiwa) yang ada pada tentera kamu. Dengan kekuatan yang kamu miliki ini, walaupun kami mempunyai tentera yang ramai, kami tetap akan kalah, walaupun kamu memiliki senjata yang lebih baik pun kami akan kalah. Oleh itu kami akan tunggu hingga tentera kamu dijangkiti cinta dunia, berebut pangkat dan kekuasaan, pada masa itulah kami akan bangkit menentang."

Jadi apa yang menjadikan kita kuat dan lemah, apa yang menjadikan kita tabah dan kecewa dan apa yang menjadikan kita tenang dan keluh kesah? Oleh itu binalah kekuatan jiwa kita agar kita memandang kecil dan ringan segala cabaran yang akan kita depani, isilah jiwa kita dengan keyakinan dan prinsip agar kita kan tetap berdiri teguh menghadapi ujian hidup.

InsyaAllah di kesempatan lain kita akan berbincang bagaimana membina kekuatan jiwa.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...