''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Thursday, March 20, 2014

rational pemberian Harta.... lelaki vs perempuan...

Assalamualaikum.... stelah lama x meng'update'... hri ni rasa terpanggil nk berceloteh sesuatu...

Recently... sy ada dgr lgu Gadis Jelebu by W.A.R.I.S ft. Hattan... try lah search some meaning of the language yg x brapo nk paham... almaklumla.. lgunya bhasa org nogori... negeri sy berjiran dgn negeri 9.. xde le paham sgt loghat org nogori ni...

Tp kn... bila di amati lgu ni... ada lirik dia yg mngtakn cmni...

"Lepas cerai... sume harta jd milik dia..jgn salah anggap.. mngapa lebihkn perempuan... sbb lelaki boleh hidup klo cmpk dlm hutan..."... ikut logiknya mmg begitu lah kn... itu just ikut logik manusia je...

Tp tahu x... Allah punya perancgn Maha Hebat... terfikir tak knapa.. dlm Islam... harta lbh byk d berikn kt lelaki drpd prempuan?... knapa??

Sbb.. lelaki ni ada byk tanggungan.. nk kne tanggung ibu ayah.. nk kne tanggung anak bini... nafkah lg... yg tu wajib... cuba bygkn kalau sume harta jd milik perempuan.... habis sume harta dia joli.. g shopping... (mmg nature perempuan suka shopping).. isteri xde tanggungan... sbb sumenye suami yg tanggung... so... mna better? Mana lbh logik? Klo bg lelaki... ia d gunakn utk kperluan.. klo bg perempuan... ia ikut kehendak...  kn membazir je namanya tuh...

Ok... tu je nk kongsi.. x nk ckp byk2... t korg mlas nk bca... ehh.. ada ke org yg bca... entahla.. apa pun... ini ilmu.. d sebarkn ilmu... dpt pahala insyaAllah...

-wassalam-adioss-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...