''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Friday, August 8, 2014

Puasa sunat syawal vs puasa ganti???

Setiap kali Syawal.. pastimada persoalan ttg boleh kah kita mnggabungkan puasa sunat Syawal dgn puasa gnti (qadha')...

Setakat apa yg sy fhm melalui pembancaan sy drpd blog2 ustaz sperti blog ustaz Zaharuddin ngn ustaz Izhar.... sbnrnya tak boleh menggabungkan puasa enam ngn qadha'... sbb nya.. klo di fikirkn.. mana mungkin boleh di gabunggkan sesuatu yg wajib dgn sesuatu yg sunat... contohnya solat... mana boleh gabunggkn solat wajib ngn solat sunat... ada x apa2 perkara wajib yg di gabunggkan dgn perkara sunat dn di benarkn dlm Islam?? Setahu sy, tak de (setakat yg sy pelajari.... ilmu sy juga masih cetek)...

Nk lebih faham dn jelas lg apa yg sy perkatakn, leh pergi ke link di bawah.. ustaz Zaharuddin menerangkan lebih perinci ttg isu ini..

http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/182-puasa-ganti-syawal-a-ziarah-raya.html

Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...