''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Saturday, February 3, 2018

Sublingual GTN

"APO BONDO EH NI UBAT BAWAH LIDAH TU?"

Selalu tak dengar pasal ubat bawah lidah ni?

Apa ke benda tu ubat bawah lidah ni sebenarnya?

Memang ubat ni letak bawah lidah je ya?

Kenapa tak ditelan je ubat ni? Kan senang?

Dan bermacam-macam lagi persoalan di minda kita kan.

Meh abam farmasis terangkan ya pasal ubat ni.

Nama ubat: Tablet Glyceryl Trinitrate
Nama pendek atau nama glamour: GTN
Kekuatan sebiji ubat: 0.5mg
Tujuan ubat: Melegakan sakit atau serangan jantung

Kenapa kena letak bawah lidah?
- Meletakkan ubat ini di bawah lidah akan membolehkan bahan aktif ubat ini diserap ke dalam darah dengan lebih cepat dan melegakan dalam masa 5 minit.

Bila kena ambil ubat bawah lidah ini?
- Sebaik sahaja mengalami serangan pertama sakit dada, terus letakkan satu biji di bawah lidah.
- Tunggu 5 minit.
- Jika masih tidak lega, letak lagi satu biji di bawah lidah.
- Tunggu 5 minit.
- Jika masih tidak lega, letak lagi satu biji di bawah lidah.
- Tunggu 5 minit.
- Jika masih lagi tidak lega, terus pergi ke kecemasan.
- Maksimum 3 biji ubat sahaja (3 kali percubaan).

Boleh tak simpan di peti sejuk?
- Hanya simpan di suhu bilik sahaja.
- Jauhkan dari sumber cahaya dan haba, kerana ubat ini sangat sensitif pada cahaya dan haba.
- Contohnya, boleh simpan di laci meja atau di dalam bilik tidur.

Boleh simpan di dalam poket?
- Semestinya kena bawa ubat ini selalu ke mana saja kita pergi.
- Disebabkan badan kita juga mengeluarkan haba, maka boleh letakkan kad di dalam poket seluar kita sebagai alas antara botol ubat ini dengan badan kita.

Berapa lama ubat ini boleh tahan?
- Selagi tak mengalami sakit dada, tak payah lah bukak botol ubat ini ya.
- Selagi botol ini tidak dibuka, selagi itulah ia bertahan sampai tarikh luput yang tercetak.
- Apabila botol dah dibuka, ia hanya tahan selama 8 minggu sahaja selepas dibuka.
- Pastikan catat tarikh bila kita buka botol ubat ini okay, supaya senang nak kira 8 minggu itu.

Itu sahaja lah perkongsian dari abam farmasis untuk hari ini.



Dipetik dr fb: Faiz Akmal Mfa

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...