''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Sunday, March 20, 2011

SOALAN DARI BUKAN ISLAM UNTUK ORANG ISLAM, TENTANG AGAMA ISLAM

Sewaktu Nabi Muhammad SAW wafat, agama Islam telah pun disempurnakan. Justeru itu, semua persoalan akan ada jawapannya, hanya ilmu di dada penentu jawapan apa yang perlu diberikan.

Di sini disenaraikan beberapa soalan dari yang bukan muslim buat muslim mengenai agama Islam:


1) Nama Nabi Isa disebut 25 kali d dlm Al-Quran, tp hanya berapa kali sahaja nama Nabi Muhammad SAW disebut d dlm Al-Quran?

J: Nama Nabi Muhammad SAW. disebut hanya 5 kali sahaja di dalam Al-Quran. Dan memang benar, nama Nabi Isa AS disebut 25 kali. Sepertimana yg kita sedia maklum, Al-Quran diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW, maka sebab itulah nama Nabi Muhammad SAW jarang disebut. Al-Quran diturunkan bukan semata-mata untuk memaparkan kisah Nabi Muhammad SAW, tetapi sebagai panduan perjalanan hidup umat Islam.

2) Nama Nabi Isa disebut lagi banyak dari nama Nabi Muhammad SAW di dalam Al-Quran, tentu sahaja Nabi Isa lebih hebat,kan?

J: Soalan sebaliknya, di dalam Bible, nama syaitan lebih banyak dari nama Nabi Isa, jadi siapa lagi hebat? Syaitan atau Nabi Isa? Sebenarnya Allah tidak membezakan tentang kehebatan para nabi dan rasul-Nya. Walaubagaimanapun, Allah Maha Mengetahui.
3) Umat Islam percaya bahawa Nabi Isa AS diangkat ke langit, sedangkan Nabi Muhammad SAW wafat. Jadi, memandangkan Nabi Isa dibawa ke langit, tentu sahaja nabi Isa itu merupakan Tuhan.
J: Dalam banyak2 kaum, hanya kaum Nasrani sahaja yang telah salah anggap tentang nabi (Nabi Isa) yg diutuskan kepada mereka dengan menganggapnya sebagai Tuhan. Sedangkan, dalam Bible juga ada menyatakan bahawa Jesus (Nabi Isa) berkata "Siapa yg taat kepada Allah akan masuk Syurga, dan siapa yg menganggap Jesus sebagai tuhan akan masuk Neraka”.
4) Dalam Islam, Nabi Muhammad SAW merupakan Nabi yg terakhir. Tetapi, di akhir zaman nanti, Nabi Isa AS akan turun. Justeru kenapa tidak dikatakan Nabi Isa yg terakhir?

J: Nabi Muhammad SAW merupakan Nabi terakhir berdasarkan tahun kelahirannya. Sama seperti perumpamaan jika anak bongsu meninggal dunia, sedangkan anak sulong masih hidup, hakikatnya tetap tidak akan berubah - bahawa anak sulong tetap sulong.
5) Nabi Isa disembah sebagai anak Tuhan kerana dianggap mulia sebab lahir tanpa bapa.
J: Antara ibu dan anak, mana yg lagi mulia? Tentu ibu, kan? Jadi, kenapa orang Kristian tidak sembah Mariam je? Kan Mariam ibu, tentu lagi mulia. Nabi Adam juga lahir tanpa bapa, malah juga tanpa ibu, dan merupakan manusia yg pertama diciptakan, lalu kenapa tidak disembah Adam sahaja?
6) Jika baca tafsir, Allah berfirman sekejap guna 'Aku', sekejap guna 'Kami'. Kenapa harus begitu? Bukankah 'Kami' melambangkan 'Tuhan + Mariam + Anak Tuhan (Isa)'?

J: Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab, dan penggunaan istilah 'Aku' yang kata jamaknya 'Kami' digunakan untuk menggambarkan tentang 'Allah dan keagunganNya' . Tengok sahaja Queen Elizebeth ketika bertitah, beliau menyebut 'We', bukan 'I'.

7) Orang Sikh Punjabi bertanya, kenapa orang Islam potong rambut? Bukankah rambut itu anugerah tuhan yg perlu disimpan?

J: Kuku juga anugerah tuhan, kenapa org Sikh Punjabi potong kuku?

8) Sami Buddha vegetarian bertanya, kenapa Islam bunuh binatang untuk dimakan? Bukankah kejam namanya kerana membunuh hidupan bernyawa?
J: Sains telah buktikan, sayur dan pokok juga bernyawa. Malah, apabila kita basuh tangan sekalipun, ada banyak nyawa kuman yang kita bunuh. Itu tidak dikira kejam? Hakikatnya apabila kita bunuh (sembelih sebenarnya) 1 ekor lembu, sebenarnya kita telah selamatkan banyak nyawa manusia.
9) Sami Buddha lantas mnjawab, "Bunuh sayur dosa kecil sbb sayur kurang deria, sedangkan bunuh binatang merupakan dosa besar".

J: Kalau begitu, kita cuma berdosa kecil sajalah jika bunuh orang yang pekak, buta, dan bisu, kerana mereka itu kurang deria?
10) Sami Buddha menjawab lagi, "Jika kita bunuh sayur, sayur akan tumbuh balik".

J: Kalau begitu, makanlah ekor cicak kerana ekor cicak akan tumbuh semula selepas putus.
11) Sami Buddha berkata lagi,"Mkn binatang akan dpt byk penyakit".
J: Penyakit datang kerana kita makan banyak. Bukan kerana makan binatang. Allah suruh makan secara sederhana. Lagipun, Allah dah beri gigi taring dan gigi kacip untuk manusia makan binatang dan sayuran. Tembakau dan dadah pun dari tumbuhan juga, kan? Lagi besar penyakitnya, kan? Lembu yg ragut rumput hari2 pun boleh jadi lembu gila. Sebenarnya, tak kesah pun kalau kita tak nak makan daging, tapi janganlah sampai cakap haram apa yg telah Allah halalkan untuk kita.

12) Kan **** itu ciptaan Allah, kenapa Islam tak makan ****?

J: Bukan semua ciptaan Allah adalah untuk dimakan.
13) Islam cakap Hindu sembah berhala, tetapi Islam sendiri hari2 sembah Kaabah?

J: Islam bukan sembah Kaabah, tetapi Kaabah itu adalah Qiblat untuk satukan umat. Dalam Islam ada disebut, siapa yg menyembah Kaabah akan masuk neraka kerana Islam sembah Allah, dan Kaabah itu cuma arah qiblat. Perlu tahu bezakan. Buktinya, orang yg sembah berhala tidak akan pijak berhala, tapi orang Islam pijak Kaabah untuk melaungkan azan. Orang Hindu tak akan pijak gambar berhala, sedangkan orang Islam hari2 pijak gambar Kaabah (sejadah). Jika ada gambar Kaabah diletakkan di KLCC, orang Islam tetap solat menghadap Kaabah di Mekah kerana itu Qiblat kita untuk sembah Allah... Bukan sembah Kaabah!
14) Kenapa perlu ikut Nabi Muhammad SAW sedangkan Nabi dan Rasul sebelum baginda kan betul2 juga semuanya?

J: Nabi sebelum Nabi Muhammad SAW diutuskan untuk kaum dan zaman tertentu sahaja. Sedangkan Nabi Muhammad SAW diutuskan untuk semua kaum dan sepanjang zaman.


Soalan2 yg dinyatakan di atas seringkali ditanya oleh orang bukan Islam secara spontan kepada orang Islam. Mereka bertanya bukan kerana hendak tahu, tetapi kerana hendak membuatkan orang Islam yg ilmu hanya ala kadar berasa was2 dengan Islam dan akhirnya orang Islam akan berasa was2 dengan agama yang dianutinya. Jadi jawapan yg disampaikan pun tak perlulah panjang2, cukup sekadar ringkas dan padat.

1 comment:

  1. Alhamdulillah.. sama2 kita usaha tegakkan Islam..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...