''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Friday, October 5, 2012

HUKUM MENJAWAB SALAM KEPADA ORANG BUKAN ISLAM



PENDAHULUAN
Berkata Hisyam bin Zaid bin Anas bin Malik: Saya pernah mendengar Anas bin Malik berkat:

مَرَّ يَهُودِىٌّ بِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم: فَقَالَ السَّامُ عَلَيْكَ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ  صلى الله عليه وسلم:  وَعَلَيْكَ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم: أَتَدْرُونَ مَا يَقُولُ قَالَ السَّامُ عَلَيْكَ. قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلاَ نَقْتُلُهُ قَالَ: لاَ ، إِذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ أَهْلُ الْكِتَابِ فَقُولُوا وَعَلَيْكُمْ 





Ada seorang Yahudi melewati Rasulullah s.a.w, lalu ia mengucapkan ‘as saamu ‘alaik’ (celaka engkau).” Rasulullah s.a.w lantas membalas ‘wa ‘alaik’ (engkau yang celaka). Rasulullah s.a.w lantas bersabda, “Apakah kalian mengetahui bahwa Yahudi tadi mengucapkan ‘assaamu ‘alaik’ (celaka engkau)?” Para sahabat lantas berkata, “Wahai Rasulullah, bagaimana jika kami membunuhnya saja?” Rasulullah s.a.w bersabda, “Jangan. Jika mereka mengucapkan salam pada kalian, maka ucapkanlah ‘wa ‘alaikum’.” (HR. Bukhari no. 6926)

SEBAB WURUD HADIS (SEBAB TURUNNYA HADIS)

Hadis ini merujuk kepada suatu kejadian atau keadaan yang mana orang Yahudi memberikan ucapan salam secara mainan dan sendaan dengan diubah lafaz yang kedengarannya hampir sama, tetapi maksudnya amat berbeza.

Berdasarkan hadis di atas, yang menjadi penyebabnya adalah apabila mereka memberi salam kepada Nabi s.a.w dan para sahabat mereka mengucapkan AS SAAMU 'ALAIKA atau AS SAAMU 'ALAIKUM. Mereka cuma mengelirukan pendengaran orang Islam. Sedangkan erti dari AS SAAMU adalah MATI atau Kematian. Oleh karena itu Nabi Muhammad s.a.w bersama para sahabat mencukupi menjawab salam mereka dengan ucapan yang SAMA dengan apa yang telah mereka ucapkan iaitu WA'ALAIKA atau WA'ALAIKUM saja iaitu  ATASMU atau ATAS KAMU JUGA KEMATIAN.

 1] WAJIB JAWAB:

Setelah kita mengetahui sebab turunnya hadis tersebut, dapatlah kita mengeluarkan hukumnya, kerana hukum itu beredar bersama 'illat (sebabnya), maka apabila telah hilang 'illatnya dengan sendirinya hukum tersebut kembali kepada asalnya iaitu kewajipan menjawab salam manusia sama ada muslim atau orang kafir atau musyrik, apabila mereka mengucapkan salam kepada kita dengan SALAM ISLAMI YANG FASIH iaitu AS SALAAMU 'ALAIKUM (  السلام عليكم ) atau  dan dengan maksud menghormati kita dan bukan dengan lafaz AS SAAMU seperti yang pernah diucapkan orang orang Yahudi kepada Nabi Muhammad s.a.w dan para shahabat. Kerana 'illat atau sebab yang menyebabkan Nabi Muhammad s.a.w memerintahkan para shahabat untuk menjawab salamnya orang Yahudi dengan jawapan WA'ALAIKUM atau WA'ALAIKA saja telah HILANG atau tidak ada.

Sebagaimana perintah Allah di dalam al-Quran.

#sŒÎ)ur LäêŠÍhãm 7p¨ŠÅstFÎ/ (#qŠyssù z`|¡ômr'Î/ !$pk÷]ÏB ÷rr& !$ydrŠâ 3 ¨bÎ) ©!$# tb%x. 4n?tã Èe@ä. >äóÓx« $·7ŠÅ¡ym ÇÑÏÈ  

86. dan apabila kamu diberikan penghormatan Dengan sesuatu ucapan hormat (huyyitum) (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu Dengan Yang lebih baik daripadanya, atau balaslah Dia (dengan cara Yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu.
[Surah An-Nisaa’: ayat 86]

žw â/ä38yg÷Ytƒ ª!$# Ç`tã tûïÏ%©!$# öNs9 öNä.qè=ÏG»s)ムÎû ÈûïÏd9$# óOs9ur /ä.qã_̍øƒä `ÏiB öNä.̍»tƒÏŠ br& óOèdrŽy9s? (#þqäÜÅ¡ø)è?ur öNÍköŽs9Î) 4 ¨bÎ) ©!$# =Ïtä tûüÏÜÅ¡ø)ßJø9$# ÇÑÈ   $yJ¯RÎ) ãNä39pk÷]tƒ ª!$# Ç`tã tûïÏ%©!$# öNä.qè=tG»s% Îû ÈûïÏd9$# Oà2qã_t÷zr&ur `ÏiB öNä.̍»tƒÏŠ (#rãyg»sßur #n?tã öNä3Å_#t÷zÎ) br& öNèdöq©9uqs? 4 `tBur öNçl°;uqtFtƒ šÍ´¯»s9'ré'sù ãNèd tbqßJÎ=»©à9$# ÇÒÈ 
 
8. Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang Yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang berlaku adil.

9. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang Yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. dan (ingatlah), sesiapa Yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang Yang zalim.
[Surah Al-Mumtahanah: ayat 8-9]

Dalam menghuraikan ayat surah al-Mumtahanah ini Sheikh Al-Albani (rahimahullah) menyebutnya dalam bentuk qiyas; “Tidak syak lagi, jika seseorang di kalangan mereka memberi salam dengan menyebut secara jelas as-salamu’alaikum, lalu kita menjawabnya sekadar wa’alaika, adalah sesuatu yang tidak adil dan meninggalkan sikap baik. Ini kerana kita menyamakan antara dia dengan orang yang mengucapkan as-saamu ‘alaikum (kemusnahan ke atas kamu). Inilah kezaliman yang nyata”.

Daripada fakta-fakta di atas, maka dapatlah disimpulkan bahawa menjawab salam bukan Islam di zaman ini adalah satu kewajipan dari segi nas dan tanggungjawab dakwah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...