''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Saturday, March 30, 2013

Nota Hati

Assalamualaikum.. lama dah tak berkongsi cerita sendiri kt lmn blog ni.. hari ni terasa mcm nk kongsi pengalamn sdkit kt cni... cume sdkit pglmn tika kecil2 dlu.. smoga ia mmpu memberi sdkit pengajarn.. 

cuti sem yang lalu.. mcm biasa lah kn.. bila cuti, konfem lah blik kampung.. aku balik la ke kmpung hlmn.. x de lah kampung mana pun.. tp kat situ lah tempat tumpah darahku.. dulu masa aku kecik2, aku sgt nakal... jd bila balik kampung, teringat lah zaman2 kenakalan aku.. bila blik cuti, aku g padang a.k.a tmn permainan.. perhatikn anak2 kecil bermain... *aku ni mmg jenis yg suka memerhatikn org..

then, dlm duk perhatikn anak2 tu, ada yg mlutnya sgt lancang.. pggil org dgn gelaran bab!... terimbau kisah lama.. sbb dlu aku kecik2 pun.. mlut aku sgt2 lancang.. klo setakat perkataan s!al tu.. mmg biasa meniti d bibir.. cel@ka la.. b0do# la.. mcm2 lg la.. mmg kasar... then aku terpikir, sejak zmn aku smpai laaa ni..keadaan x berubah... ia ttp wujud.. nk slhkn siapa? didikn ibu ayah? faktor sekeliling? tepuk dada tanya iman.. then terpikir lg, bgaimana pula keadaan generasi akn dtg? adkh ia akn tetap sama, makin baik atau makin teruk? kita yg akn mencorakkan generasi akn dtg... 

namun percaya lah.. anak2 kecil ini mampu berubah mnjd baik jika di didik dgn betul.. dgn penuh kasih syg.. ksh syg sbnrnya mempunyai kuasa... kuasa yg luar biasa.. jika anak2 d beri kasih syg secukupnya oleh ahli keluarga, mereka x kn mencari kasih syg dr org luar.. org luar yg mungkin akn mengambil kesempatan ke atas mereka.. anak2 jika di didik, d belai, dn di sayangi, mereka akn rasa lbh di hargai... kalau perasan, ank2 yg sebegini akn slalu kongsi mslh dgn kluarga sbb mereka tahu mereka slmt bila bersama kluarga.. 

tp, reality skrang jauh berbeza.. ibu ayah sibuk bekerja.. tinggalkn ank dgn penjaga.. kdg2, biarkn ank terkontang-kanting.. mereka akn belajar hidup dr persepsi yg slh.. mereka akn melihat sekeliling dn ikut je apa yg berlaku d sekeliling mereka.. jika x d bimbing, mereka akn hanyut.. hanyut dek tipu daya dunia... 



jadi, aku nk nasihatkn, bantulah mereka.. anak2 bangsa yg akn mnjadi peneraju negara... mereka mampu berubah... aku yakin itu... sbb aku sdri pernh begitu suatu masa dahulu.. mmg perit.. mmg sukar utk berubah.. tp alhamdulillah.. Allah Maha Mengetahui apa yg terbaik utkku.. Dia hadirkn dlm hidupku insan2 yg mampu mngajak aku ke jalnNya... pengaruh kwn mmg sgt2 mempengaruhi hidup seseorg.. tu sbb kita d sarankn utk berkwn dgn org2 yg baik.. tp tak bermaksud, kita biarkn org2 yg tak baik.. pulaukn mereka.. tidaak sama sekali.. bkn itu yg Nabi kita sarankn.. tp.. bantulah mereka... bantu mereka agar mereka juga mmpu jd lbh baik.. biar kita sama2 dpt masuk ke SyurgaNya.. (bkn stkt menunggu d pintu Syurga)..

k.. thats all coretan kali ni.. nk kene smbung study... moga perkongsian kali ini dpt beri sdkit manfaat... 

nk bg ucpn istimewa utk achik Yana.. slmt Hari Lahir.. hr ni hr lahir achik.. Pak Mat pun masih d Msia.. moga bhgia hingga ke syurganya... *bhagia bila melihat org yg kita syg tersenyum gembira ^__^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...