''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Tuesday, November 5, 2013

Herbatus Saudah vs selsema

Assalamualaikum... setelah lama x update blog ni... hari ni terpanggil nk share sstu... from my email that I hv been subscript... jd... sila la bca.. ok...
Ok, Kali ini saya nak kongsikan mengenai Habbatus Sauda dan Selsema.

========SELSEMA========

Selsema sebenarnya terjadi akibat radang disebabkan jangkitan virus yang menyerang saluran pernafasan bahagian atas. Radang ini berbeza dengan lain-lain radang yang menjangkiti saluran pernafsan yang mana biasanya ia tidak disertai dengan demam dan serangannya agak ringan.

Kajian terbaru mendapati ada lebih 100 jenis virus yang boleh menyebabkan selsema. Selsema jarang disebabkan oleh jangkitan bakteria. Jadi, tiada gunanya jika kita mengambil antibiotik semasa selsema.Penyakit Selsema ini merupakan antara penyebab yang paling utama ramai orang datang ke Klinik berjumpa doktor. Dan banyak bil perubatan yang tinggi terpaksa dikeluarkan walaupun sebenarnya penyakit selsema ini boleh dicegah ataupun dirawat sendiri.

Para Sahabat Rasulullah radiallahu anhum telah menggunakan Habbatus Sauda dalam merawat selsema semasa zaman para sahabat dahulu. Mereka mengambil biji-biji Habbatus Sauda dan meletakkanna ke dalam kain, dimasukkan ke dalam air dan dibiarkan hingga pagi. Kemudian air itu dititiskan ke hidung pada keesokkan paginya.Ibnu Qayyim pula menulis dalam bukunya "Habbatus Sauda menyembuhkan selsema apabila ia ditumbuk halus dan dimasukkan ke dalam sehelai kain lalu diikat dan dicium secara berterusan"

Ini pula antara testimoni dari pengamal Habbatus Sauda, En Shahrizal:"Sejak amalkan makanan sunnah ini, tiba-tiba saya sendiri tak sedar sejak bila saya tak bersin yang keterlaluan dan selsema yang berpanjangan. Cuma sesekali itu biasa, itulah kebaikan makanan sunnah yang Allah ajarkan kepada nabi kita Rasulullah SAW

Alhamdulillah, banyak manfaat yang ada dari ubat yang disarankan oleh Rasulullah ini.Mudahnya hari ini, Selain dari amalkan Kapsul Habbatus Sauda dengan cara makan. Kita juga boleh keluarkan minyaknya dari kapsul dan gunakan Minyak Habbatus Sauda ini untuk merawat selsema seperti yang diamalkan oleh para Sahabat.

Saya doakan mudah-mudahan, kita semua diberikan kesihatan yang baik dan dipelihara dari jangkitan Selsema.

p/s: Promosi Set Supplemen Kesihatan Terbaik mengandungi Kapsul Habbatus Sauda + Kapsul Minyak Zaitun Syria dan Air Zamzam kini dibuka di http://www.supplementerbaik.com .

Stok agak terhad.
Salam hormat
Abd Rahman
Penulis & Ahli Farmasi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...