''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Thursday, July 21, 2011

coretan daku pd hari ini...

Assalamualaikum sahabat2ku sekalian.. moga kalian sentiasa di bawah lembahyung rahamt Tuhan... hmm.. rasanye cm lama sgt je aku tak update blog dgn kisah2 harian ku.. entah kenapa hari nie terasa terpanggil untuk berkongsi cerita ngn kalian sume.. nk bercerita kt rumh, rasenye tak de sape yg sudi mendengar... tu yg aku taip je kt cini.. klo sudi, bacalah.. mungkin tak de ape2 yg menarik kot...



hariku kini bermula seawal pg.. awal ke?? entah.. bgku kira awal lah jugk... maklumlah, mggu nie ibuku syift pg... ayhku pon begitu jugk... so, nk tak nk kene la bgun awal.. sblm ayhku berangkt ke tmpt keje, smpt juga ayh pesan kt aku: "syg, jgn lupa masak ye.. tghari kang ayah balik mkn..." dlm keadaan mamai, aku mengangguk.. then, baru ku sedar, nmpknye tugas ku kini sudh bermula... kalau tak masak, cian kt adik2 ku yg nk mkn slps kepenatan memerah otak mnjwb soalan exam...hmm... aku nie dh la tak pandai masak...
kadang2 terpikir gak... salah kah perempuan kalau tak pandai masak?? lalu aku dptkn jwpn dia kt cini... ce klik link nie...http://www.iluvislam.com/inspirasi/motivasi/856-salahkah-wanita-tak-tahu-memasak.html .. anda akn tahu jwpnnye...
apa lg, belasah je lah... dlm hati nie teringin nk mkn sambal udang, then aku pon wat arr smbal udang.. maklumlah, selama nie aku asyik bedal sambal udang nenek je... pergh, mmg top smbal nenek tu... haih.. naseb bek ada udang, maen 'campak2' je msuk kuali.. alhamdulillah, naseb bek menjd... then, wat arr sawi masak lemak... aku nie dh arr x penh mask kuah cmtu... lantak la, asalkn rasenye sedap... maybe tak de lah sedap mane, tp boleyhla telan untuk alas perut... aku nie masak je, mkn tgahari pon dh lewt sgt... dh arr x de bnde nk sarapan.. aku pon wat arr RADIX secawan... alhamdulillah, syukur dpt alas perut dgn secawan kopi... teringt plak time aku bru pas habes matrik.. dah la dok umh sewa, blom pon 'kenal' dapur, dh kne masak.. gelabh gk time tu coz bwg,kentang, halia dn len2 aku x tahu ibu ltk kt ne... berpusing-pusing aku cari... mncari satu hal, nk msk plak tu... dh arr tak pnh msk... adeh... panik gk aku jdnye.. syukurlah ada shbt yg tlong ajar aku, bg resipi melalui sms.. lawak gk bila terkenang bende nie.. mana tak nye, org len mask bukk buku resipi, aku msk bukk msej.. huhu.. ape2 pon syukrn kt shbt aku nie coz sudi bersama aku dlm sush dn senang... syukra sayang.. smoga Allah merahmati mu slalu...


lepas masak, aku spend time kt hobi aku.. nk tahu hobi aku ape? bina replika bangunan.. act, bkn bina, lbh kpd mencantumkn kayu2 tu jd bangunan... byk juga koleksi yg aku ada... aku ada replika kereta, kincir angin, kincir air, Twin Tower, Raffle Tower dn mcm2 lg arr...
nie antara koleksi yg aku ada arr...
 so, td, aku cume bersihkn habuk2 kt bgunan tu.. bg nmpk cantik balik... dlm dok leka mnghabiskn masa untuk hobi aku nie, tetibe plak adik aku tepon, sruh amik dia kt skolah... aku nie apa lg, trus tunggang motor g amek dia (even aku mmg tak de lesen, tp nk wt cmne.. belasah je la...) then, pas Zohor, aku sambung mengecat rumah yg telh tergendala selama seminggu dek krn cat dh habes... smlm bru beli balik cat tu... dh lama tak mengecat, penat juga rasenye... dlm kol 3.15 ptg, aku stop jap... lapar sgt perut nie minta diisi segera... tu bru kira lunch aku arr tu... dek terlalu penat, dn perut pon dh kenyang, aku tertidur.. lama lh jugk... sedar2 je dh msuk asar... alhamdulillah, aku di beri peluang untuk hidup kembali selepas mati seketika sbntar td... *syukurilah nikmat yg Allah telah kurniakn kpd kita....


pas Asar, sambung balik mengecat... dlm kol 7.00 bru berhenti... tp, tie tu ibu tgh berkemas kt depan.. tgh susun atur pokok2 bunga and bersihkn halamn rumh.. wpun keje aku dh selesai, tp aku x sampai hati bila tgok ibu wt keje sorg2 kt luar tu.. so, even aku dh penat + sakit pinggang, aku kuatkn diri gak bntu ibu... tlong la ape2 yg patut... smapilah Maghrib...

gambar hiasan....
aku sbg anak, perlu menjalankn tanggungjwb membantu ibu ayh.. kn itu wajib... Alhamdulillah, hari nie dpt gk aku berkhidmat untuk mereka.. insyaALLAH, jasa mereka mendidik dn membesarkn aku tak akn pernah aku lupakn... salah satu cara untuk membalas jasa mereka adalah dgn mendoakn kesejahteraan mereka...

Sama2 kita berdoa untuk kedua ibu bapa kita – AL FATIHAH UNTUK MEREKA

Ya Allah,
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas
didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku,peliharalah
mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku
jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala kebaikan
mereka dengan perkenan-Mu ya Allah
hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan
kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi
syafa'at untuk mereka,sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman
yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu... .
Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha
Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih…………Amin Ya Rabbul Alamin..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...