''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Thursday, February 14, 2013

kembara ke utara (bhgn 2)


26 jan 2013…  acu mencadangkn kpd kami utk ke muzim padi… atas cdgn tersebut, kami pun g ke muzium padi… along drive sbb sy tak berani lg nk drive even dah dpt lessen kereta… sy tahu rempit je… huhu.. ok… back to the story… siapa sangka, tmpt yg agak terpencil itu ada sebuah muzium yg indah… ada sebuah lukisan 3D yg cantik didalamnya yg mnggambarkn keadaan perkampungan yg murni dn indah yg di kelilingi swh padi…subhanallah… klo lukisan dah secantik itu… apatah lg klo tgok yg real… indah sungguh ciptaan Allah…

then, sy dn along yg tercinta solat jamak d Masjid Zahir… cntik masjid tuh… seni bina nya sgt menarik… pastuh kami lunch d pekan Rabu… mam nasi aym dn juga bihun sup… n shopping2… then, sggh Istafa jap… beli kerepek… sy suke mkn kerepek.. dlu masa atok sy berniaga kerepek, sy mintak sebalang kerepek n sy habiskn sorg… dahsyat kn… huhu…

salah satu pintu masjid Zahir.. cantik :)


 ptg tuh, kami bertolak ke sg.petani pulak… g rumah mak su comel… acu bg guna kereta Viva nya… dsbbkn kami bertolak agk lewat, kami smpai pon agak lewat… hmpir nk masuk wktu maghrib rasanya… mak su comel menyambut kedatangan kami dgn penuh senyuman dn kebahagiaan… comel sgguh mak su nya… sebijik mcm ummi along… hani, ank mak su comel sgt gembira dgn kehadiran sepupunya itu.. iya lah.. along pon bkn slalu dpt balik kg… setahun Cuma sekali jika di izinkaNya…hani siap ada hadiah khas utk along… dn hani juga ada soalan kerja rumh yg mmg d tinggalkn khas utk di jwb bersama2 along... along jd guru tuisyen jap... along bijak dlm bahasa arab... hubungan mereka mmg mesra dn sgt rapat... bhagia tgok ukhuwah mereka (sy Cuma org asing tp dianggap keluarga oleh mereka yg baru sy kenali… terima kasih Ya Allah.. sbb bg peluang kt sy utk menikmati nikmat Mu yg melimph ruah itu)… kami di jamu dgn cucur kodok yg enak air tgn mak su comel… sedap mkn panas2 dn makin bertmbh sedap bila mkn ramai2… indahnya ukhuwah yg terjalin ini…

kami jamak takhir solat maghrib dn isya’… mlm tu kami ajk ank mak su comel, hani utk tidur bersama-sama kami d bilik tamu… hani menerima tawaran itu dgn penuh senyuman.. gembira sungguh riak wajah yg terukir itu… *aku bhagia bila bersamamu sygku… (mlm ke-2 kami di kedahàsg.petani)

To be continued… J

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...