''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Monday, February 4, 2013

kembara ke utara (bhgn 1)


25 jan 2013… Alhamdulillah… tiba jua selepas perjalanan yg amat pjg bgku.. kami sampai seawall jam 4.45pg… first time aku menjejakkn kaki d Kedah… alor setar… cantik… aku suke… papan iklan nye byk mnggunakan tulisan jawi… (aku meminati tulisan jawi, tp tulisan aku x lah cntik mana.. huhuhu)… acu yg jemput kami setibanya d stesen bas lalu membawa kami pulang kke rumahnya… acu sgt comel… cantik… bijak org nya… rumah yg didiami nya dgn suaminya nmpk tersusun… penuh barakah dn berseri2… pndai acu dn pak su hias rumah mereka… bhgia tgok psgn ni… then,  kami di beri peluang utk berehat d bilik tamu… kami pon tidur sbntar sementara menunggu tibanya waktu subuh… acu dn pak su nya sgt baik dn melayan kami dgn penuh exclusive…

segan aku bila bgun pg, sarapan telah tersedia… pak su belikan nasi lemak dan sate… terkejut jugak sbb pg2 dah ade sate… pelik bin ajaib… tp bg mereka itu biasa… makanan kt sana pon murah2 jika nk di bndingkn dgn tmpt tinggal aku dn tmpt aku blajar… lama tak mkn sate… aku telan sate tu smpai habes… huhu… malu tu ade tp di ketepikan sbb aku tahu, biasanya org suke klo mknn mereka di habiskn… tak lah membazir jdnya… aku pon tak suke membazir… so, kira bguslah aku tukg habiskn… J

tghari cket, kami g ‘masak’ kt restoran Bonda… kami g pusing2 pekan, tgok pokok kekabu (xpenah aku tgok…), tgok ibu pejabat daerah (IPD) polis yg cntik mcm KLCC, tgok Pekan Rabu… then balik umah utk lunch… ada asam pedas… tp biasalah kn… asam pedas utara dgn asam pedas Melaka mana sama… klo ikotkn pengamatan aku, asam pedas utara tu klo kt Melaka ia di panggil asam rebus, bukan asam pedas… sgt sedap nk sungguh bahagia bila mkn beramai-ramai (peluang yg jrg aku dpt bila d rumah)… Alhamdulillah… nikmat sungguh bila dpt merasai mknn yg enak2 di sana… mengantuk mkn byk, lalu kami tertidur stelah jamakkan solat Zuhur dan Asar… (rukhsah yg di beriNya ketika hmbanya bermusafir….)

minum ptg kami mkn biskut, kueh sipot2 yg kecik2 lg comel, dgn air milo 0 (sbb tak reti minum milo cmpur susu… n mmg tak leh minum susu… ada allergic cket)… lpas di jamakkan solat maghrib dan Isya’, kami di ajk keluar oleh acu semntara pak su tgok tv.. ada perlawanan bola… kami keluar g Giant, n tgok masjid Zahir pd waktu mlm… cantik sgt… berseri2 rumah Allah… sblm tidur, kami d jamu nasi goring dgn telur… wpun nasi tu byk tp bila di suap dn di kongsi dgn org tersyg, jd mcm magik pulak sbb cpt je habes… berakhirlah kisah mlm pertama kami di alor setar, kedah…


nmpk sipi2 je.. sorri lah.. x pndai snap pic pkai fon org.. fon sdri
tertinggal kt rumah acu time tu...


To be continued… J

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...