''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Tuesday, February 26, 2013

kembara ke utara (bhgn 3)


27 jan 2013… pg tuh... since mak su seorg guru,maka. Pg2 lg mak su dh kluar utk g sek... mulakan tugasab dgn penuh senyuman J comel sungguh mak su... bergaya dgn bju kurung birunya... hani jugak telah ke sek... hani belajar d darjah 5 kalau x silap... pak su nya pula cuti sempena thaipusam... tp pak su kluar ke rumh maknya... baik pak su nya... sgt memahami... sy dn along ada ‘misi’ utk d jlnkn... kami kluar bersama... ke mana ya?? (x igt lh pulak)... oh ya.. baru teringat... kami keluar utk ke rumah pak Andak dn mak Andak d Merbok... penat kami putar2 cari rumah... rupa2nya, rumh mak Andak kt tmn sebelah... sbr je la =.=”... kami jumpa mak Andak je... since pak Andak x de kt rumah, atas direction yg mak Andak beri, alhamdulillah, kami sampai ke tmpt keje Pak Andak d Bedong... aku kagum dgn bapa saudaranya itu... sgt bertanggung jawab... mencari nafkah dn rezeki yg halal utk isteri dan anak2 nya... anak2 nya semua lelaki... moga Allah berkati rezeki mereka dn kurniakn kebahagiaan hingga ke akhir hayat, dn moga anak2 nya membesar mjd insan yg berguna kelak... ameen....

Then, kami pergi beli lauk utk makan bersama mak su... sbb kami pon tak nk sushkn mak su comel... kerjaya sbg guru bkn mudah apatah lg bila nk berhdpn dgn ank2 yg moden kini... ada saje kerenah mereka yg kdg2 kurg menyenangkn... bkn mudah nk mendidik seseorg utk mnjadi insan berjaya dn berguna... yg baik akhlaknya... tanggungjwb ini di galas oleh para guru dn ia mnjd semakin sukar bila ada mak ayah yg lepaskn tggungjwb mendidik anak2 ni sepenuhnya kpd para guru... ok... back to story... then, kami lunch sama2 n solat... (igt... walau ke mana pun kita pergi, walau mcm mna pun keadaan kita, solat jgn tinggal... x de alasan utk tggalkn solat... sbb Allah ada bg kemudahan iaitu rukhsah solat)... sblm kami meneruskn perjalanan kami ke Perlis Indera Kayangan, kami tggu hani pulg dr sek dulu...  takut terkilan dn sedih pula jika kami pergi dulu tanpa tunngu hani pulang... bhagia hati ni bila dpt melihat knk2 ini tersenyum riang... terima kasih mak su dan pak su... sbb melayan kerenah kami wpun tgh bzy... kalau ada rezeki, insyaAllah... kita jumpa lg ya...
Maka, ptg itu, kami pun meneruskan journey kami ke Perlis dgn penuh rasa bhagia dn bersyukur kpdNya sbb telah kurniakan kami byk nikmat2... sungguh.. tidak terhitung nikmat drMu ya Allah... terima kasih Ya Allah... spjg perjalanan, aku rasa sungguh gembira... tenang aman damai... melihat sawah bendang yg terbentang luas... suatu permandngnyg telah lama aku impikan... ingin rasanya aku berdiri d tgh2 sawah bendang tersebut...



perjalanan kami mengambil masa lbh kurg 2 jam utk tiba ke destinasi kami yg seterusnya... rumah Pak Teh... first time aku jumpa Pak teh, aku rasa mcm dh lama kenal... nk tahu knapa... sbb muka pak Teh beliau mirip dgn rupa pak Itamku... (ade pertalian darah ke?? Ke pelanduk dua serupa?? Wallahu’alam)... pak Teh dn Mak Teh hidup bhagia bersama ank kembarnya... mempunyai telatah yg berbeza dn berbagai ragamnya yg menceriakan suasana... abg (Hafizuddin) dn adik (Hafizan) mempunyai 2 character yg berlainan... kami smpai pun dah nk Maghrib juga rasanya... d sbbkn keletihan, aku tertidur awal mlm tuh... letih melayan si abang dan si adik yg sgt ceria dn menceriakan org lain... gelang tgn ku terputus dek melayan mereka.. xpe.. ia merupakan sbhgian dr kenangan ku d sana... melayan mereka mengingtkn aku ttg adek2 sedaraku yg slalu aku lyn bila balik kg... pnh d geget oleh adek2 sedaraku smpai lebam kaki ku... dahyat betol bdk2 tuh...*teringat kisah men lwn2 ngn Hafiy, Adam, Jihad, Iffad dn uga Ammar... ( mlm ke-3àd perlis)

To be continued… J

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...