''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Tuesday, June 28, 2011

coretku kini...

MANIS CANTIK


sedikit yg aku ingin kongsikn bersama kalian ttg kehidupan ku...Bulan Jun pd tahun ini byk mencoretkan pengalaman baru dan suka duka ku.. ada yg menggembirakan hatiku, dan tidak kurang juga yg membuat aku berduka… namun, segala kenangan lalu akan tetap utuh di ingatanku… aku tahu, sebagai manusia biasa, aku tidak boleh lari dari kenyataan.. jodoh pertemuan, ajal maut, semuanya terletak di tanganNya… kita perlu redha akan setiap yg berlaku kerana segala sesuatu yg berlaku pasti ada hikmahnya…


Pd 3 jun yg lalu, pak cik ku yg bongsu (adik ibuku) telah selamat di ijab qabulkan dgn seorg wanita pilihan hatinya dgn sekali lafaz… Alhamdulillah, beliau telah menjadi seorang suami.. aku doakan beliau boleh membimbing isteri dn keluarganya ke jalan yg diredhai Allah… majlis akad nikah berlangsung seperti yg dirancang… majlis bertandang ke rumah pengantin perempuan pula dilangsungkan pada keesokan harinya di Jasin Melaka… gembira rasanya pada saat itu, semua ahli keluarga ibuku dpt hadir bersama-sama meraikan pengantin…. Mana tidaknye, 11 org adk beradik ibu ku dpt berkumpul bersama.. cucu-cucu nenek pula mencecah lebih 30 org dn tak lupa juga cicitnye ada sorg…(kalau wat kenduri, keluarga kami dah ckup ramai untuk meriuhkan rumah atok nenek kami)… senyuman dan kegembiraan diorg terpancar di muka masing2… pada 5 jun, majlis berlangsung di rumah nenek ku… tak putus2 org ramai berkunjung.. maklum sajalah, ni  majlis perkahwinan yg terakhir.. pas ni tiada lg majlis besar-besaran seperti itu lg… Alhamdulillah, mknn yg dihidgkan tak terbazir dek ramai tetamu yg hadir menikmati nasi jagung hasil air tgn atok ku sendiri (mmg lazat)…

Pada pg hari 7 jun pula, kami adk beradik merancg untuk membuat kejutan untuk ibu pd hari lahir ibu (8 Jun)..Namun, pd hari yg sama, lpas Maghrib… kami sekeluarga di kejutkan dgn pemergian pak busu (adik ayahku) telah kembali ke rahmatullah…perancangan kami yg ingin membuat kejutan untuk ibu tidak dpt kami laksanakan, malah kami pula yg terkejut dek pemergian arwah yg secara tiba2… bgku,baru 2 hari lepas aku menerima ‘org baru’ dlm keluarga ku, namun kini, pemergian org tersyg telah menyedarkan ku bahawa kematian tidak mengira umur, pgkat mahupun harta… setiap yg hidup pasti akan mati… cume caranya saje yg berbeza… jika dh ajal, tidak akan sedetik lebih pun kita boleh terlepas daripada kematian itu… namun, lbh menyentuh hatiku adalah detik pengkebumian beliau di jalankan pada hari lahir ibuku… Alhamdulillah, kami dpt melihat jenazah buat kali terakhir sblm di kebumikan di cheras... aku tak sanggup menatap arwah dek kerana hatiku amat pilu bgai dihiris sembilu… aku masih tidak boleh menerima kenyataan… munggkin sbb aku maseh sedih kerana  9 bulan yg lalu (7 oktober 2010) makcik ku (kakak kpd ayhku) telah kembali ke rahmatullah… (time ni aku dh nk MUET)…aku dh tak leyh piker ape lg dah…aku terus ke HEP untuk minta balik awal lpas tahu makcik ku meninggal… sedih.. amat sedih…skang ni, aku pun tak tahu berapa ramai adk bradk ayhku yg masih hidup.. maklumlah, mereka ramai (14 org sumenye…) Ya Allah, semoga roh arwah Abdul Samad Bin Endot dan Fatimah Binti Endot di cucuri rahmat Mu dn ditempatkn dlm kalangn org yg beriman…
Namun bagi kita yg hidup, amalkn doa ini... smoga kita dpt mmperoleh husnul khotimah....

maksudnya: Ya Allah, akhirilah hidup kami dgn ISLAM
Akhirilah hidup kami dgn membawa IMAN
Akhirilah hidup kami dgn pengakhiran yg BAIK

Pada 16 Jun pula, aku telah ke KLIA untuk menghantar pak Mat (adik ibuku) ke Qatar atas urusan pekerjaan… perjalanan kami ke sana, Alhamdulillah berjalan lancar… itulah first time aku ke KLIA.. dulu time kecik2, ibu kata aku pnah ke sana untuk hantar atok nenek g haji… tapi tu dulu, masa umur aku baru 2 tahun.. mane aku tahu KLIA tu mcm mne bntuknye… tapi kali ni, aku amt teruja melihat keindahan dn kecanggihan KLIA… boleh dikatakan mcm org jakun lah jugak..  tp hatiku sedih dek pemergian pak cik ku ini… ketika beliau ke balai perlepasan, air mataku hamper berguguran namun ku tahan ia dari keluar.. kalau isterinye melihat air mataku, aku rase isterinya lgsung tak berhenti menanges..  jd aku perlu tunjuk kuat agar isterinya pun berasa begitu… sorg lg pak cik ku yg tersyg meninggalkn ku di sini… pnah juga aku bertnya, mgapa org yg aku syg perlu pergi meninggalkan ku…  walau mcm mne tgginye syg aku pd mereka, namun Allah lebh syg kn mereka…  aku perlu sedar, setiap yg berlaku pasti ada hikmahnye…  benarlah kata sahabatku, kalau itu mmg taqdir Allah, tiada sape dpt mghalangnya… skang ni, aku cuma mampu berdoa agar beliau selamat pulang ke Malaysia suatu hari nanti… kemudian, aku ditawarkn untuk menemani mak cik ku itu di tgganu selama mana aku masih bercuti, namun ibu tidak mengizinkn dek kerana ibu lbh memerlukan aku di rumh…

Dlm masa yg sama, pak cu ajak aku ke rumhnye untuk menemani mak cu… in case klo dia kene keje mlm, aku ada untuk temani isteri yg bru d kahwininya… namun, ibuku masih ttp dgn pendirian nya.. masih tidak mgizinkan aku pergi jua… jiwaku memberontak.. mana tidaknye, dah la nk kuar ngn kwn2 g lunch, g dinner, g camping.. sume x leyh.. pas tu nk ikut mak cik g tganu pun x leyh… ni nk ikut pak cu pun x leyh gak ke?? Dh tu ape yg boleh?? Dok umh je…bermcm-mcm cara halus aku guna untuk memujuk ibu (tak maen arr cara kasar2 nie… aku tak nak jadi anak derhaka)… Alhamdulillah, akhirnye ibu kasi gak pegi.. tp just for a week.. not more than that…

 pd 19 Jun, kami bertolak ke PJ… dok umah sewa pak cu.. byk perkakas yg x der.. rumh bujglah katakn.. bila dh kwen, mcm2 kene beli… kt sana, aku jumpe mcm2 jenis org yg lom pnah aku jumpe… aku ni cume org kmpung je, bila msuk bndar dh mcm ruse masuk kmpung… pelik dek kerenah dn perangai org bndar… yg melnggar undg2 jaln raye mmg teramat byk, yg mlggr undg2 syariah lg lah berlmbak-lmbk… tak malu ke? Nama je Islam, tp just kt I.C je kot… perangai, MasyaAllah.. tak tahu nk ckp cmne lg… mmg kene kejutn budaya bila aku dok sana…  pejam celik pejam celik dah seminggu aku kt sana (naseb bek pejam boleh celik balik.. klo pejam x celik2… alamtnya, paham2 je la.. kita bkn tahu bila ajal kita akan smpai.. Alhamdulillah masih di beri kesempatan melihat dunia lg)… 25 jun aku blik umah coz 26 jun sepupu aku plak kawen… tp aku x kenal plak sepupu aku yg mane 1 yg kawen ni… kadang2 aku mmg x leyh nk differentiate mana 1 pakcik2 n makcik2 aku, mana 1 sepupu2 aku, mana 1 anak2 sedara aku… (ni mmg kes parah dah nie)… tp at least aku cube nk kenali mereka wpun ianya agk sukar bgku… tu je cara yg aku ade.. x kn aku nk sruh diorg pkai name tag plak.. haha...

ape2 pun.. pglmn byk mengajar aku ttg erti kehidupan.. rasenye maseh byk lg perkara yg perlu aku pelajari ttg kehidupan.. bukn senangg nk jd khalifah di bumi Allah nie...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...