''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Wednesday, January 16, 2013

secebis bingkisan dr KMM


Assalamualaikum.. salam sejahtera.. 
hmm.. hari ni patutnye aku study microbiology.. tp entah kenapa tgn ni menggatal pulak nk update blog.. ngeeehh~

sbnrnye aku nk share cket.. suatu tmpt yg plg byk meninggalkn kesan dlm khdupan aku.. tempat yg byk mencoretkan suka duka aku di cni.. segalanya bermula di sini... cewahh...  eh.. tp mmg betul pon.. x ramai yg tahu kisah hidup aku.. n aku x nk lah ungkit kisah lama.. aku kn nk mula hidup baru.. nk jd insan yg lbh baik dr smlm.. =)

masih kenal dgn lmbg di bwh ini?? yeah.. ni lah logo KOLEJ MATRIKULASI MELAKA... tmpt aku menimba ilmu... tmpt pertemuan aku dgn shbt2 yg soleh dn solehah... 




sekarang dh ade perubhn sedikit...

Dulu kat matrix yang ambil jurusan sains ada 2 pilihan. Iaitu nak ambik Sains Hayat (Biologi) atau Sains Fizikal (Fizik). Kalau rasa nak jadi doktor ke, farmasi ke, amik sains biologi ke, boleh ambik Sains Hayat. Kalau ambik sains fizikal, untuk course seperti engineering dan sains fizik. Tetapi sekarang tidak begitu okeh. Sekarang dah pakai modul; (Modul 1, Modul 2, Modul 3)


Modul 1 ialah aliran pelajar yang akan mengambil mata pelajaran teras : Fizik, Kimia, Biologi dan Matematik.

Modul 2 ialah aliran pelajar yang akan mengambil mata pelajaran teras : Fizik, Kimia, Sains Komputer dan Matematik.

Modul 3 ialah aliran pelajar yang akan mengambil mata pelajaran teras : Biologi, Kimia, Sains Komputer dan Matematik.

Aku degar cerita, modul ini diadaptasi sedikit daripada Program Asasi Sains Universiti Malaya. Bagi pendapat aku Modul 1 ni memang tough kerana mempelajari Fizik dan Biologi serentak. Dahulunya, ambil salah satu tapi sekarang tidak lagi. Masak laa budak ni belajar kedua-dua subjek yang berat ni. Kalau aku pun, mesti tak pass juga. Kelebihan ambil modul ni, korang akan ada lebih banyak pilihan untuk pilih course yang korang minat kat universiti nanti terutamanya course yang cenderung kepada bidang sains, kejuruteraan dan kesihatan.


Untuk modul 2 dan 3, kedua-dua modul ini menyerupai Sains Hayat dan Sains Fizikal yang dulu tuh, tapi bezanya, ada satu pertambahan subjek iaitu Sains Komputer. Bagi sesiapa fikir ni course cikai dan kebanjiran graduan, sila ubah pemikiran itu ok. Sains Komputer di universiti bukan satu kos yang senang.


Jadi mengikut perbualan kawan aku dengan cikgu Sains Komputer, mereka yang ambil modul 2 dan modul 3 perlu belajar basic C++, satu software programming yang digunakan oleh Sains Komputer dan student kejuruteraan (kebanyakkannya adalah mekanikal dan eletrik, eletronik). Bukan setakat belajar, subjek ini dimasukkan sebagai salah satu subjek peperiksaan bertulis. Maka, semua coding komputer kena hafal dan perlu ditulis pada hari peperiksaan. Haddoi, masak laa budak-budak ni.


Dari pemahaman aku, dengan belajar C++ ini pun dah agak basic untuk Sains Komputer dan merupakan satu kelebihan kepada mereka yang akan ke course Sains Komputer di universiti dan juga kejuruteraan. Tapi untuk student biologi memang tak de kaitannya. Melainkan kalau dia dapat course Sains Komputer.


Kesimpulanya, kepada akak dan abang yang ada adik nak masuk matrix, aku sarankan mereka kaji betul-betul course apa yang sesuai untuk diorang ambil di universiti untuk suaikan dengan pilihan course di matrix. Kalau dulu, aku pakai hentam je tak tahu nak jadi apa. Kejuruteraan Kimia ni pun, adalah pilihan ke-5 aku daripada 8 pilihan UPU aku. Sekarang saingan dah makin tinggi, kalau tak tumpukan perhatian, takut menyesal di kemudian hari.


P/S: Budak yang dah lepas matrix mesti kata "Selamat aku"


P/S 2: Aku perasan, ramai yang kata fasa zaman matriks adalah yang paling best dalam hidup mereka. Aku kaji punya kaji dan ini teori aku, kenapa ramai kata zaman matriks bes. Zaman matriks adalah zaman untuk seseorang itu merasakan kebebasan dan berada berjauhan dengan family buat pertama kalinya selepas zaman sekolah. Dan pada ketika inilah mereka belajar berdikari bersama-sama dengan kawan-kawan yang senasib dengan mereka. Kawan yang diorang kenal dalam tempoh setahun, kerana dengan tempoh pendek itu kita menerima baik buruk kawan kita sebaik-baiknya. Dan kerana itu, ramai yang rapat dengan kawan matrix sampai skrang. (Boleh pakai ke teori ni?)

Di sinilah aku mengenali erti ukhwah fillah.. =)
P/S 3: terima kasih sahabat2 ku.. wpun pertemuan dn perkenalan yg singkat, namun kalian telah beri impak yg besar pd perubhn dri ini.. alhamdulillah.. terima kasih ya Allah... 

tu je tinta aku hari ni.. chill out.. continue with my microbiology.. moga dipertemukan Allah dgn kalian semua d lain hari... assalamualaikum... peace...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...