''aku hanya mahu jadi orang yang baik.. melakukan kebaikan supaya orang lain dapat manfaat... jika aku tak mampu... janganlah kiranya aku buat kejahatan.. atau kejahatan dalam kebaikan.. biarlah aku diam andai aku belum bersedia..

kini aku lemah namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya... aku harap aku akan kuat.. dan aku mohon sangat-sangat.. biar aku jadi kuat untuk buat kebaikan.. dengan itu aku berusaha... dan Engkau saja tempat aku mengadu kerana Kau teman yang setia, ya Allah... redhailah daku dan sahabat-sahabatku di jalanMu''

♥ Dgn mengeluarkan kata2 agama , tidak semestinya aku seorang ustaz/ustazah....
♥ Bersongkok berserban nya aku , tidak semestinya aku seorg yg alim......
♥ Dgn menasihati org lain , tidak pula bermaksud aku ini adalah org yg sebaik-baiknya.......
♥ Aku cuma insan biasa, yg mempunyai keinginan seperti kamu........
♥ Cuma aku berkongsi, apa yg aku pelajari dan apa yg aku tahu......
♥ Dan mengingati diri sendiri dan sahabat2, supaya menjadi lebih baik.........

Saturday, August 6, 2011

password doa???






Islam menganjurkan agar kita perbanyakan doa kerana salah satu kewajipan yang diibaratkan sebagai otak bagi ibadah, doa yang diterima merupakan anugerah.

Wajib kita berdoa, dan tidak wajib bagi Allah menerima dan menunaikan doa kita kerana terserah sepenuhnya kepada  Allah.

kenapa perlu berdoa?

# Dengan berdoa kita akan merasakan kehambaan kita, kita ni hanya hamba yang tak punya apa-apa, merasakan diri kerdil, dan ia merupakan fitrah manusia dalam beragama, memohon sesuatu kepada Sang Pencipta.

# Siapa yang tak berdoa, bermakna dia ego.. sebab fikrah manusia itu diciptakan ada Pencipta. So nak jadi ego ke?? bongkak dan sombong, jadi jangan pernah lupa untuk berdoa, kita ni hanya manusia yang lemah dan hina, selalu lah mengingatiNya disaat kita senang dan susah, jangan time susah je, teresak-esak mohon petolongan dariNya.. time senang, kita leka dan alpa...

Bila boleh berdoa? antaranya:
# bila-bila masa sahaja terutamanya selepas solat dan mustajab saat dekat dengan pencipta adalah ketika sujud yg akhir
#ketika hujan turun renyai-renyai.
#ketika tentera islam bertembung (ketika perang).
#pada waktu sahur
#pd mlm Jumaat dan hari Jumaat
#pada bulan Ramadhan
#ketika org azan
#antara azan dan iqamah
#ketika org mengucapkan iqamah
#orang yang dizalimi
#doa ibubapa kepada anak-anak mereka
#ketika minum air zamzam
#bila bermusafir

dimana? antaranya:
#mustajab di Mekah
#dimana-mana sahaja (bila kita mengingati Allah)
#di masjid dan surau
#Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi




Kenapa Doa Kita belum diterima?? kenapa? kenapa?
tidaklah lewatnya doa kamu tidak diterima, menjadi sebab kamu berputus asa, Allah akan perkenankan bilamana atas kemahuan Allah dan cara yang Allah tentukan, yang penting jangan berputus asa dalam berdoa.

"Jangan salahkan Allah bila doa tak dikabulkan dan jangan pula menggerutu atau jemu..''
kata Abdul Qadir-Jailani dalam Mafatih al-Ghaib.

Yang penting juga kita kena ikhtiar, berusaha jugak, jangan berdoa tapi Suruhan WAJIB kita abaikan. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita, so, jangan pernah berputus asa, dan jangan pernah berhenti utk berdoa serta melakukan perkara yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarangNya~
HOW??? WHEN???
DOA ITU DITERIMA ITU SUMA KERJA ALLAH~

Ingatlah wahai sahabatku....


Bila Allah cepat makbulkan doamu, maka Dia 
menyayangimu,

Bila Allah lambat makbulkan doamu, maka Dia ingin 
mengujimu,

Bila Allah tidak makbulkan doamu, maka Dia 

merancang sesuatu yang lebih baik untukmu,


Oleh itu, sentiasalah bersangka baik pada Allah dalam 

apa jua keadaan.



Kerana kasih sayang Allah itu mendahului 

kemurkaanNya.


Selain itu, makanan yang haram jadi doa kita terhalang juga contoh dadah, arak, babi dsb dan kita juga kena pastikan rezeki yang kita dapat adalah dari sumber yang halal, means duit yang kita guna tu, beli makanan untuk diri, anak dan isteri adalah dari sumber yang halal.

Gopoh dan merungut dengan Allah merupakan antara penyebab doa tak diterima,
firman Allah " akan Aku perkenankan doa kamu jika kamu tidak gopoh"

Rasulullah SAW bersabda, ''Doa seorang hamba Allah tetap dikabulkan selama ia tidak berdoa untuk suatu perbuatan dosa atau memutuskan silaturahim atau tak terburu-buru segera dikabulkan.'' Seorang sahabat bertanya, ''Wahai Rasulullah, apakah maksud terburu-buru?'' Rasulullah menjawab, ''Ia mengatakan, 'aku telah berdoa tapi aku tidak melihat doaku dikabulkan', sehingga ia mengabaikan dan meninggalkan doanya itu.'' (HR Muslim).

kena jaga adab-adab bila berdoa dan kena bersungguh bila berdoa.

Password DOA adalah Y2K

YAKIN dua perkara & KHUSYUK

Y-yakin yang kita sedang berkomunikasi dengan Allah bahawa Allah sedang dengar permintaan kita, fokus dan bersungguh!!

Y-yakin Allah akan perkenan doa kita. keyakinan itu sangat penting dalam hidup seorang hamba. Ia berkait rapat dengan iman dan akidah kita~

K- KHUSYUK
#macam mana nak dapat khusyuk, macam mana nk dapat????
  • Fahami doa yang dipohon, jadi kita tahu apa yang kita minta dan mahu.
  • Jaga adab2 ketika berdoa, antaranya:
-berwudhuk
-menghadap qiblat
-menutup aurat
-khusyuk dan tawaduk
-bermula dengan salawat dan syukur, alhamdulillah.....
-priorti doa yang dari Quran, Nabi, ulama' dan sebagainya
-membaca doa dgn penuh harapan akan dikabulkan

Surah ibrahim ayat 40
-35-41 merupakan doa nabi Ibrahim tapi ustaz ni pilih ayat 40 dalam surah Ibrahim

"Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku"



Semoga semua dapat manfaat darinya, even tak full sangat, ni je perkongsian mengenai doa, SELAMAT BERAMAL~ (^_^)


~Doa itu senjata orang MUKMIN~



aku share sdikit apa yg aku bca dlm buku nie... smoga perkongsian ini dpt membantu kita menambah serba sedikit ilmu tentangnya...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...